Trido AB

Årets resetrend - Svenskarna stannar i Sverige!

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 11:01 CET

Allt fler svenskar upptäcker allt Sverige har att erbjuda. Både nationalekonomer och trendspanare pekar på att ekonomiska åtstramningar och sökande efter nya spännande upplevelser gör att fler börjar titta på vad som finns innanför våra egna gränser. Detta är extra positivt för besöksnäringen som börjar bli en av Sveriges tillväxtmotorer och en inkörsport till arbetsmarknaden för många ungdomar.

15-årsjubilerande Sverigeresor.se, som var tidigt ute med att presentera det svenska turistutbudet på internet, märker ett ökat intresse för resor i Sverige. Det man söker efter är allt från enklare boende på vandrarhem och bed&breakfast till spaupplevelser och designhotell i storstäderna. Här märks också ett tydligt intresse för miljöbra resande som tåg och även bussresor. Här finns turistsveriges hela utbud samlat, med över 10.000 turistattraktioner och turistföretag.

- Många svenskar har upplevt Sverige via TV-rutan senaste året i program som Ullared, Böda Camping och Slaget om Sverige, och vi ser att dessa ökat suget efter att upptäcka Sverige som turistland, säger Jakob Norrby, vd på företaget Trido AB som driver reseprotalen Sverigeresor.se.

Sverigeresor.se är ett utmärkt verktyg både när man vill inspireras inför sin resa och skall planera den, men också under själva resan då sajten fungerar utmärkt i den iPhone/smartphone som snart finns i var mans hand. Här hittar man allt för resan i Sverige presenterat i ett lättanvänt format och mycket av utbudet är också bokningsbart. Allt för att göra det så enkelt som möjligt för den resesugna svensken att hitta nya upplevelser och äventyr.

Den här typen av redskap för turisten att hitta nytt och hitta rätt är vitala för att denna tillväxt skall kunna fortsätta och öka. Skall man nå de målsättningar som satts upp den nationella strategin för turistnäringen, nämligen att fördubbla branschens omsättning till 2020, måste man få med de svenska turisterna på resa.

Vi förverkligar och förvaltar idéer för webben inom svensk turistnäring. Läs mer om oss på Trido och våra resesajter