Svenska Moderådet AB

”ÅRETS ROOKIES & PLAYERS FÖRETAG -07” TILL TYGÄLSKANDE DESIGNER

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2007 16:19 CEST

För tredje året i rad delas priset ”Årets Rookies & Players företag” ut under Stockholm Modevecka. Utnämningen sker den 16 augusti i samband med öppningen av den tionde upplagan av Rookies & Players modemässa. Utmärkelsen går till ett modeföretag som Rookies jury anser uppfyller extra väl urvalskriterierna för utställarna på mässan, hög modedesign, god produktkvalitet i kombination med stor marknadspotential.

Under modeveckan i februari nominerade juryn Gram, van Deurs och Whyszeck. Av dessa tre anser juryn att accessoarmärket van Deurs visar tydligast på styrka inom såväl formgivning som affärsmannaskap.

- Juryn är stolta att dela ut Årets Rookies & Players utmärkelse till ett företag som har samma stora potential till framgång som de två tidigare vinnarna, Dagmar och Dada’s Diamods, säger Stefan Nilsson, talesman för Rookies jury.

I samband med att Susanne Beskow och hennes företag van Deurs mottar utmärkelsen får hon även en unik glaspjäs från Kosta Boda formgiven av Åsa Jungnelius tillsammans med Stil-priset på 20 000 kronor som delas ut av Svensk Handel Stil.

- Utmärkelsen som ”Årets Rookies & Players företag” är verkligen ett bevis på att jag är på rätt väg med mitt modemärke, säger Susanne Beskow. Den styrker mig som småföretagare och som formgivare. Jag satsar på en helhet, från design till presentation av kollektionerna, logotyp och katalog. Allt ska kommunicera känslan av van Deurs.

Accessoarmärket van Deurs signum är den handplisserade scarfen vilket är ett reultat av Susannes stora kärlek till tyger. Plissering är ett traditionellt hantverk och en tidslös teknik som ger tyget ett skulpterat stilfullt fall. I van Deurs kollektioner återfinns scarfs för både dam och herr tillsammans med bland annat kragar, boleros och väskor. På Rookies & Players presenterar hon vår- och sommarkollektionen för 2008 som har utökats med plisserade trikåplagg.

Susanne är utbildad på Beckmans Designhögskolas modelinje. Hon startade sitt företag, som bär hennes flicknamn, direkt efter examen 1992. Under flera år arbetade Susanne sedan som frilansdesigner inom mode och inredning men 2005 bestämde hon sig för att relansera märket van Deurs.