Svenska hembryggareföreningen

Årets SM i hembryggd öl närmar sig

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2013 13:45 CEST

Den 27:e april är det åter dags för årets största händelse för hembryggare i Sverige, då SM i hembryggd öl arrangeras i Eskilstuna och dessutom jubilerar.

Från första SM:ets 14 öl för 25 år sedan har vi verkligen kommit långt till dagens 594 tävlingsöl, säger Svenska hembryggareföreningens ordförande, Jonas Carlfjord.

SM i hembryggd öl är Svenska hembryggareföreningens största arrangemang. Att intresset för öl och hembryggning växer råder ingen tvekan om, föreningen ökade under 2012 medlemsantalet med drygt 30 procent och har idag runt 2000 medlemmar.

– Det ligger i tiden att veta vad det är man stoppar i munnen, brygger man sitt eget öl slipper man oroa sig för att få i sig några konstigheter, säger Jonas Carlfjord.

Domartävling och Folkets valSista lördagen i april kommer Munktellarenan i Eskilstuna att fyllas av hembryggare, öl och besökare från hela landet. 153 bryggare deltar med 469 öl i de elva klasser som bedöms av domare. Bedömningen sker helgen innan SM, då certifierade domare blindprovar ölen. De bästa i varje klass går vidare till finaldömningen som utförs under SM-dagen och på plats i Eskilstuna. Bland dessa vinnare utses en svensk mästare i hembryggd öl.

Utöver domartävlingen tävlas det även i Folkets val, där 125 öl är anmälda. Här är det besökarna som bestämmer vinnaren, efter att ha smakat sig fram under SM-dagen och sedan röstat på en favorit. Besökarna röstar även fram årets bästa etikett.

Nytt pris – LAHSNytt för i år är att ett öl ska prisas för bästa kombination av låg alkoholhalt med hög smak. Här gäller det att ställa upp i Folkets val med ett öl som inte är starkare än 3,5 %.

– Vi vill visa att även lågalkoholöl kan smaka gott och instiftar därför ett specialpris, säger Jonas Carlfjord.

SM är öppet för besökare 12:00-18:00 den 27 april.

Anna Jerden 070-346 78 87, SM-general
Jonas Carlfjord 070-321 59 23, ordförande i Svenska hembryggareföreningen

Mer information om Svenska hembryggareföreningen och regionala kontaktombud finns här.
Hitta till Muktellarenan.

Svenska hembryggareföreningen
Veronica Setterberg, pressansvarig

SHBF är en rikstäckande allmännyttig ideell förening som är öppen för alla. Vi är en demokratiskt styrd förening. Som medlem har du stora möjligheter att påverka föreningens arbete.

Vår målsättning är att bevara ett gammalt svenskt kulturarv genom att:

• Sprida kunskapen om traditionell öltillverkning i hemmet.
  • Samla landets hembryggare i en rikstäckande förening.

Vi verkar för att nå målet genom att:

• Sprida kunskap om småskalig ölbryggning
  • Hålla kurser i helmaltsbryggning
  • Ge ut en medlemstidning 4 gånger per år
  • Arrangera SM i hembryggning varje år
  • Driva forumet Bryggaren där medlemmar och icke medlemmar kan diskutera öl
  • Driva Bryggarwiki där alla kan skriva och läsa om ölbryggning
  • Arrangera Stora hembryggardagen varje år
  • Arrangera ett antal mindre bryggträffar/tävlingar varje år
  • Utbilda öldomare som både bedömer öl vid interna tävlingar och på festivaler som t ex Stockholm beer festival
  • Upprätta ett brett kontaktnät med bryggare i hela landet
  • Delta i andra evenemang, t ex Stockholm och Øresund beer festival