Motormännen

”Årets smartaste bil 2010” – Skoda Superb

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 13:10 CET

Motormännens tidning Motor har utsett ”Årets smartaste bil 2010” – Skoda Superb.
– Med det här priset vill vi göra tydligt för bilköparna vad som är ett vettigt val, säger
Maria Spetz, vd för Motormännen.

Tidningen Motor utser varje år ”Årets Smartaste Bil” utifrån fyra kriterier: hur säker, miljösmart, ekonomisk och praktisk varje bil är.

Skoda Superb vinner årets utmärkelse efter att Motors jury har granskat samtliga helt nya bilmodeller som har lanserats i Sverige under 2010. Och så här lyder juryns motivering:
”Klassledande utrymmen, praktiska lösningar och goda valmöjligheter vad gäller motorer och utrustning. Skoda Superb presterar på en betydligt högre nivå än vad prislappen antyder och det gör den till 2010 års smartaste bilval.”

– Utbudet av bilmodeller bara växer och växer, som bilköpare är det lätt att bli villrådig och osäker på vad som är ett bra bilval. Biltesterna i Motor är en vägledning, men med det här priset vill vi visa bilköparna vad som är ett smart val, säger Motormännens vd Maria Spetz, som är en av jurymedlemmarna.

Övriga jurymedlemmar är Michael Jonsson, chefredaktör Motor, Terje Eklund, M-tekniker, Rolf Lööw, M-tekniker, och Anders Helgesson, testredaktör Motor.
Testredaktör Anders Helgesson utvecklar valet av Skoda Superb:

– Bilen har fem stjärnor i Euro-Ncap , motorutbudet är rikligt och spänner från den miljöbilsgodkända Greenline-modellen till den kraftfulla sexcylindriga motorn i V6 4x4. Trots relativt låg effekt (125 hk) mäktar den med uppgiften, ett smart val för den som vill köra en rymlig bil med återhållsam förbrukning. Därför är titeln “Årets smartaste bil” välförtjänt.

För mer information:

Mikael Höög, pressansvarig, mikael.hoog@motormannen.se,

Anders Helgesson, Motors testredaktör,

070-831 44 52

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Våra medlemmar är med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se