LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Årets Spjutspetsföretag finns i Västergötland

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 12:49 CET

Familjen Björnsson som driver Alebäcks Stuteri AB, i Lindärva, Västergötland, får idag ta emot utmärkelsen Årets Spjutspets och en vinnarcheck på 100 000 kronor ur kronprinsessan Victorias hand. Priset får de för att föredömligt ha utvecklat sitt lantbruksföretag med snabb tillväxt och god lönsamhet.

Sedan år 2004 utses varje år det vassaste företaget inom de gröna näringarna. Vinnaren, Årets spjutspetsföretag, ska vara ett föredöme för andra och uppvisa god lönsamhet, ha en hållbar affärsplan, vara ekonomiskt och miljömässigt uthålligt och vara en attraktiv arbetsplats. I år deltog tio nominerade lantbruksföretag i slutstriden om det åtråvärda priset.

Vinnaren Alebäcks Stuteri AB bedriver avel och uppfödning samt inackordering och försäljning av travhästar. Ideal de Gazeau och Steinlager är exempel på några av de många framgångsrika hästar som gett företaget kunder över hela världen. Dessutom bedriver företaget växtodling vilket är en viktig del av verksamheten.

– Familjen Björnsson är goda förebilder för andra företagare. De ser hela tiden framåt, de vet vad de vill och planerar så att de når sina mål. De har utvecklat sitt företag på ett föredömligt sätt och är verkligen värdiga vinnare, säger LRFs förbundsordförande Lars-Göran Pettersson.

I sin motivering skriver juryn att ”utvecklingen av Alebäcks Stuteri AB är ett enastående gott exempel på framgångsrikt företagande inom de gröna näringarna. Med sina samlade resurser har familjen Björnsson kontinuerligt utvecklat nya lönsamma affärsområden, vilket resulterat i hög tillväxt och stark lönsamhet i företaget.”.

– Jag är otroligt glad över utmärkelsen. Det här är det finaste pris man som företagare inom de gröna näringarna kan få och att det är vi som vunnit det har jag har nog inte riktigt förstått än, säger Peter Björnsson.

Tävlingen har arrangerats sedan 2004 och finansieras av LRF. Årets vinnare korades idag under Lantbruksveckan på Konserthuset i Stockholm.

Bilder på vinnarna för fri publicering hittar du på www.lrf.se

Peter och Inger Björnsson, Alebäck Gård, Lindärva, 070-623 09 23, 0510-500 67,
Björn Sundell, planeringschef Statens Veterinärmedicinska anstalt (SVA) och ordförande i Årets Spjutspets-jury, 070-516 05 75
Michael Insulander, juryledamot, LRF, 08-787 54 09, 070-671 92 62
Mårten Holmqvist, juryledamot, LRF Konsult, 070-250 34 66

Johan Taubert, pressekreterare, LRF, 070-543 25 89

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en växande intresse- och näringslivsorganisation för alla som har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Många lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är också medlemmar i LRF.

LRFs medlemsantal har ökat tio år i rad och var vid årsskiftet 165 838.

LRF arbetar med visionen: Vi får landet att växa. Visionen innebär att Sveriges gröna näringar år 2010 ska vara ledande när det gäller tillväxt, lönsamhet och attraktionskraft.