Svenska Draghundsportförbundet

Årets upplaga av Femundlöpet har startat i Röros.

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2010 14:47 CET

Claes Arvidsson ,Brunflo ,Amundsen Draghundklubb, är en av de svenska deltagarna i Femundlöpet ,som startade mitt på dagen i dag,torsdag.Han tävlar med ett 12-spann och ingår i Team Sweden Draghund.

Den långa F600 tävlingsklassen har dragit i gång med siktet mot målgång i Röros någongång söndag eftermiddag.Den lite kortare varianten F400 startar i morgon,fredag 5/2.Bland de svenska deltagarna i den klassen står Nina Filander,Sveg och Stefan Falter,Vindeln,även de Team Sweden Draghund,på startlinjen.

Många stopp s.k. checkpoints finns på vägen,där man kan vila,kanske sova någon timme och se till hundarna.

Ett  utbrett område med Kennelhosta i södra Norge har gett ett tjugotal avbokningar på loppet.

Man kan läsa mer om loppet,de olika etapperna,vilka som startat och om väder på :

www.femundlopet.no

Titta vilka som startat och följ förarna här :

600 km  : http://www.brennmoendata.no/F600.htm

400 km : http://www.brennmoendata.no/F400.htm (startar fredag 5/2)

Mediasamordnare : sigrid.brinnen@draghundsport.se mobnr: +46707398823

Svenska Draghundsportförbundet :  www.draghundsport.se