Sörmlands turismutveckling AB

Årets Värdskap i Sörmland delades ut för åttonde gången!

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 12:06 CEST

”Årets värdskap i Sörmland” delades igår ut för åttonde gången. Evenemanget som ägde rum på Yxtaholms Slott var en programpunkt på årets Omvärldsseminarium som anordnades av Sörmlands turismutveckling AB. Pristagarna är Östra Södermanlands Järnväg och Personalen vid Turism i Strängnäs Kommun!

Årets Värdskap 2010 gick för förta gången till två pristagare. Priset har som syfte att understryka och främja vikten av ett erkänt gott värdskap i och för Sörmland. Priset ska främja ett långsiktigt engagemang för det goda värdskapet!

-      ”Det var extra roligt att i år få dela ut ”Årets Värdskap i Sörmland 2010” till två pristagare som båda är goda exempel på det goda värdskapet i Sörmland – säjer Ola Nilsson, VD Sörmlands turismutveckling AB

Motiveringarna för pristagarna 2010 lyder:
Personalen vid Turism i Strängnäs Kommun
Turistfunktionen i Strängnäs Kommun har en längre tid arbetat målmedvetet för ett gott värdskap i mötet med gäster, kunder och samarbetspartners. Arbetet på turistbyråerna i kommunen genomsyras av ”Det goda värdskapet” – konsten att få människor att känna sig välkomna. Tack vare att man satsar på utbildning av sommarpersonalen och övriga som önskar inom besöksnäringen i kommunen, har man lyckats med att utveckla mötet med besökaren till en positiv upplevelse.

Östra Södermanlands Järnväg (ÖSlJ), Mariefred
ÖSlJ har bedrivit verksamhet i drygt 50 år och har under åren byggt upp en hållbar verksamhet som kontinuerligt vidareutvecklas. ÖSlJ samarbetar med andra entreprenörer för att utveckla turismen i regionen med  tex Stora Rundturen som kombinerar ångbåten S/S Mariefred och SJ:s tåg på Svealandsbanan. ÖSlJ  symboliserar ett gott värdskap från början till slut, allt från bemötandet med goda språkkunskaper och översatt material och hemsida till tidstypiska detaljer som uniformer och biljetter.Verksamheten som levandegör och bevarar ett kulturarv bedrivs helt ideellt.

Vår affärsidé är:
”Att utveckla dig och dina affärer för att bättre möta framtidens gäster!”