Sport Business Nordic

Årets vinnare vid Fotboll & Pengar 2013

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2013 15:20 CET

I samband med gårdagens Fotboll&Pengar konferens i Stockholm utsågs vinnare för betydande insatser inom svensk fotboll 2012 i fem kategorier: årets spelaragent, årets sponsor, årets investor, klubb och TV-bolag inom svensk fotboll.

Fotboll&Pengar som är en årlig business-2-business konferens med fokus på de kommersiella frågor som driver fotbollsindustrin samlade 70 st viktiga beslutsfattare i Stockholm. Under dagen presenterades de senaste trenderna, nya intäktslösningar och det arrangerades även flera nätverkspauser som ger deltagarna chansen att knyta nya kontakter.

Dagen avslutades med att Fotboll&Pengar juryn delade ut följande priser.

Årets spelaragent inom svensk fotboll
Vinnare Patrick Mörk
Motiveringen löd ”I samband nomineringsarbetet kontaktades ett 20-tal av de nordiska sportcheferna och därefter valdes tre spelaragenter ut. Responsen och analysen ledde till att juryn valde en kommersiellt framgångsrik spelaragent som beskrivs av sina branschkollegor som outstandning, ärlig, lojal och hårt arbetande.”

Årets investor in svensk fotboll
Vinnare Stiftelsen Johan Björkman
Motiveringen löd ”Tillsammans med Djurgårdens fans, Riksidrottsförbundet, Svenska Fotbollsförbundet och denna stiftelse så har man lyckats skapa en ny inomhusanläggning i Hjorthagen.

Projektet som består av en ny inomhusanläggning för konstgräs rymmer en 11-mannaplan, en 7-manna och en femmanna plan. Anläggningen ska räcka för att svälja klubbens 1 200 ungdomar, året om.

Tack vare den avlidne affärsmannen Johan Björkman och hans stiftelse så är projektet nu en verklighet.

Det är därför juryn utser Stiftelsen Johan Björkman till Årets Investor inom svensk fotboll 2012.

Årets fotbollsklubb inom svensk fotboll
Vinnare: IF Elfsborg
Motiveringen löd: ”Denna fotbollsklubb har lyckats bevisa att de har skapat en plattform som är framgångsrik både sportsligt och kommersiellt. Tillsammans med en lokal hållbar strategi så visar IF Elsborg vägen för svensk fotboll.”

Årets sponsor inom svensk fotboll
Vinnare: Swedbank
Motiveringen löd: ”Med en tydlig affärsmodell och långsiktigt engagemang i svensk fotboll har Swedbank lyckats överraska sin målgrupp. Överlämningen av namnrättigheten till Friends och aktiva arbete för en positiv fotbollskultur är nytänkande och inspirerande.”

Årets TV-bolag in svensk fotboll
Vinnare: TV4-Gruppen
Motiveringen löd: ”TV4-Gruppen har satt ner foten ordentligt i fotbollen. Dels med arbetet kring Fotbolls-EM och konceptet den “publika studion”. TV4 Sport visar nu vägen hur fotboll ska visas via TV med sina sändningar av Superettan och Damallsvenskan samt CMores satsningen på Allsvenskan.”

Kontakt Fotboll&Pengar
info@sportochpengar.se

Om Fotboll&Pengar

Fotboll&Pengar är en del av seminarie serien Sport&Pengar som samlar aktörer från den Skandinaviska sportindustrin för att diskutera den kommersiella utvecklingen inom fotbollen, nätverka, lyssna på presentationer och delta i paneldebatter.

Den senaste upplagan av Fotboll&Pengar arrangerades den 21 februari 2013 i Stockholm. Läs mer på hemsidan www.sportochpengar.se.