Centerpartiets Ungdomsförbund, CUF

Årlig rapport visar: Landstingen ännu sämre på vård för ätstörningar i år

Pressmeddelande   •   Jul 20, 2009 10:10 CEST

Centerpartites Ungdomsförbund har genom en rundringning undersökt hur många landsting som direkt kan erbjuda en ungdom under 18 år kontakt med en ätstörningsklinik. Det visar sig att de flesta kliniker stänger ner helt eller delvis under sommarmånaderna.

Endast Landstinget Västmanland kan stoltsera med att ha en ätstörningsklinik som har öppet hela sommaren. När vi pratar med de andra landstingen får vi beskeden att de är stängda på grund av semester eller att vi ska återkomma då de har telefontid. Under sommarmånaderna visar det sig alltså att 95% av Sveriges landsting allvarligt försämrar möjligheten för ungdomar att få hjälp med sina ätstörningsproblem.

Anorexia tar inte semester, det är helt oacceptabelt att stänga ätstörningskliniker under de månader då alla pratar om badmode och att vara snygg för stranden, säger Magnus Andersson, Förbundsordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund.
Mentaliteten hos Landstingen är att "är det akut så finns det naturligtvis hjälp i form av akutsjukvården". Men vad är det som säger att en ätstörning bara är akut när man väger 34 kilo och håller på att dö? Var finns den förebyggande vården och resurserna? När man uppbådat tillräckligt med mod för att ringa är det viktigt att någon svarar. Istället möts man ofta av telefonsvarare som meddelar att de är tillbaka i mitten på augusti. Det håller inte, menar Magnus Andersson, Förbundsordförande för Centerparitets Ungdomsförbund.
Många av landstingen hänvisar till Barn och ungdomspsykiatrin (BUP). Detta kan vara en anledning till att många ungdomar väljer att inte söka hjälp, många drar sig för att vända sig just dit. Dessutom krävs ofta en remiss från annan läkare.

På många av landstingens hemsidor är budskapet klart, "Vi gör allt för att stoppa fetman". Övervikt anses vara vår stora folksjukdom, men det som drabbar unga tjejer, nämligen undervikt, är inte alls lika prioriterat, säger Magnus Andersson.
Centerpartiets Ungdomsförbunds krav är enkelt. Ta undervikt på samma allvar som övervikt och öppna alla ätstörningskliniker, avslutar Andersson. ------------------------
För mer information:
Magnus Andersson