Trosa

Årskurs 6 intar topp 3 på nationella proven

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2014 11:20 CET

Årskurs
6 i Trosa kommuns skolor presterar en topp-3-placering i bästa resultat på nationella proven i SKL:s ”Kommunernas kvalitet i korthet 2013”. Skolorna i Trosa kommun arbetar för visionen Mälardalens bästa skola, med en målsättning om topp 20 i landet. En målsättning som SKL:s rapport nu visar att såväl årskurs 3 som 6 i Trosa kommun uppnår.

Det var en tuff konkurrens i topp-3 på nationella proven för årskurs 6 2013 med totalt 14 kommuner som delar på placeringarna. Frågan som SKL ställer i rapporten är ”Vilket resultat når elever i årskurs 6 i kommunen i de nationella proven?”. Trosa kommuns årskurs 6-elever placerar sig på det tredje bästa resultatet i landet – 98/100.

Helena Koch (M), ordförande i humanistiska nämnden: ”Resultaten är mycket bra och visar att skolorna i Trosa kommun nu står sig väl i en nationell jämförelse. Vi är stolta över våra duktiga elever och lärare och vi kommer att fortsätta arbetet med att ge våra skolor goda förutsättningar. Skolan är vår viktigaste verksamhet.”

Danderyd och Laxå toppar med 100/100, Hammarö, Knivsta, Nacka, Lomma och Sotenäs 99/100 följet av bland annat Trosa, Täby och Vaxholm med 98/100.

Syftet med måttet är att ge kunskap om vilket resultat kommunens elever i årskurs 6 når i ämnena svenska, engelska och matematik. Resultat som används grundar sig på elevernas resultat på de nationella proven i år 6. Måttet visar andelen elever som uppnått Skolverkets fastställda kravnivåer.

Mer information:

Mats Larsson, skolchef