Svenska Orienteringsförbundet

Årspremiär för Helena Jansson i Portugal

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2010 13:22 CET

På fredagsmorgonen lämnade orienteringsvärldsmästarinnan Helena Jansson hemmet i Umeå och 25 minusgrader för att flyga till Portugal och ett kombinerat tävlings- och träningsläger.

- Jag har sett fram emot det här så länge, det ska bli så jäkla skönt att få springa på barmark, säger Helena, som tränat i ett snödjup på en och en halv meter senaste tiden.

Träningslägret i Portugal innehåller en fyradagarstävling med start redan på lördagsförmiddagen. Tävlingarna avgörs i Leirosa och Praia de Quiaios vid Atlantkusten, cirka 120 kilometer söder om Porto. Helena Jansson har inga stora förväntningar inför årets tävlingspremiär.

- Tävling är bästa träningen, men jag lägger inte så stor vikt vid resultaten. Men visst är det trevligt när det går bra och man vill förstås ha ett kvitto på att man hänger med.

Motståndet i tävlingarna är bästa tänkbara med världsmästarinnorna Simone Niggli, Schweiz, och Anne-Margrethe Hausken, Norge, i spetsen.

Utöver tävlingarna räknar Jansson med att hinna med ytterligare ett träningspass per dag. Med på lägret är också Janssons personliga tränare Harri Viinamäki, Skövde. Totalt ska Helena Jansson vara borta i två och en halv vecka, varav den första veckan i Portugal. Därefter väntar sprinttävlingar och läger i Italien tillsammans med bland andra fjolårets VM-silvermedaljörer Linnea Gustafsson och Kajsa Nilsson.

I fyradagarstävlingen Portugal O Meeting deltar i övrigt ett stort antal svenskar och utöver Helena Jansson finns Emil Wingstedt med från landslagets elitgrupp.

För mer information:
Helena Jansson, 070-343 43 77

Fakta om Portugal O Meeting

---

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt Ola Gustafsson, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se Sara Thörn, 070-548 03 06, sara.thorn@orientering.se
Rasmus Westergren, 073-051 08 83, rasmus.westergren@orientering.se Sören Emmervall, 070-548 01 08, soren.emmervall@orientering.se Svenska Orienteringsförbundet, Box 22, 171 18 SOLNA www.orientering.se