Enskede-Årsta församling

Årsta kyrka nominerad till Kasper Salinpriset

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2012 10:30 CEST

Årsta kyrka har ritas av Johan Celsing arkitektkontor, och är en av tre nominerade byggnader till Kasper Salin-priset. Priset, som delas ut årligen av Sveriges Arkitekter till ett svenskt byggnadsverk av hög arkitektonisk klass, är Sveriges mest prestigefyllda arkitektoniska utmärkelse. Kasper Salinpriset har funnits sedan 1962. Vinnaren kommer att presenteras den 16 november på Arkitekturgalan på Clarion Sign Hotel i Stockholm.

Årsta kyrka invigdes 21 augusti 2011, är kvadratisk till sin form och helt i tegel, såväl invändigt som utvändigt. Höga fönster ger ett stort ljusinsläpp och skapar ett mycket ljust kyrkorum. Kyrkan rymmer ca 200 personer med möjlighet att använda förrummet vid större gudstjänster och evenemang. Innertaket har balkar på ett asymmetriskt sätt, däremellan betong. Två mindre kapell finns i anslutning till kyrkan, Stillhetens kapell och Barnens kapell.

Arkitekt: Johan Celsing Arkitektkontor AB genom ansvarig arkitekt Johan Celsing, handläggande arkitekt SAR/MSA Ibb Berglund samt arkitekter SAR/MSA Anders Rosenberg, Sven Etzler, Carl Wärn, Elisabet Bernsveden, Anna Ryf, Kristina Dalberg, Stefan Andersson och Milo Lavén. Medverkade gjorde även arkitekt A MSA Eyvind Bergström samt Emma Carlbom.

Byggherre: Svenska Kyrkan, Enskede-Årsta församling genom kyrkoherde Margareta Stiernstedt.

Konsulter: K: Tyréns, Hans Lanevik, V: Anders Dahlbeck VVS Konsult, Anders Dahlbeck, E: Sonny Svenson Konsult, Sonny Svenson, Sebastian Johansson, Akustik: Akustikon, Gunilla Sundin, Byggledare: Åke Wilén, Tapetserare: Helena Engström, Stenarbeten: Borghamnsten, Peter Gustavson, Inredning, Trä och Stål, Sjölinders snickeri, Kyrkbänkar, körstolar; Gärsnäs

Generalentreprenad: Byggnadsentreprenör: M3 Bygg genom Anders Radinger och Jan Skägg.

Läs mer om nomineringen på Sveriges arkitekters webbplats

För mer information om kyrkan, kontakta Margareta Stiernstedt, kyrkoherde, tfn 08-556 133 60, margareta.p.stiernstedt@svenskakyrkan.se