Una promotion

Åsa Rydman tillbaka i Göteborg efter internationella framgångar

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 12:16 CEST

7 oktober, Pusterviksteatern, Göteborg, kl 20.00, entré 50 kr

Åsa Rydman är inte okänd i Sverige. Hon har vid ett flertal tillfällen intervjuats i svensk press och framträtt på TV och radio. Bla i början av maj 2008 då hon figurerade i flera tidningar och radio som initiativtagare till Chick Singer Night i Sverige. Men det är i USA hon har haft sina största framgångar. Åsa var kontrakterad på ett skivbolag i New York och har uppträtt på kända musikscener som The Fez, CBGB's och The Livingroom, hon har skrivit ledmotivet till filmen "My Funny Valentine" med Anthony Michael Hall (The Breakfast Club, The Dead Zone), medverkat som sångerska i en film med Cameron Diaz, delat musiker med Rod Stewart, Björk och Dido, en isländsk stjärna har spelat in en cover på en av hennes låtar och mycket mer. Nu har hon flyttat tillbaka till Sverige och första singeln "World In Color" har snurrat på radiostationer i hela landet sen i juni. Nu är det dags för andra singeln "Sunday Morning"och Åsa kommertillbakatill Göteborg där hon bott i många år för attfira albumreleasen med en spelning den 7 oktober på Pusterviksteatern.

-Jag träffade musikerna på skivan i Göteborg under tiden på Musikhögskolan där, plattan är i inspelad i stan och de flesta musiker bor också i Göteborg, så det var självklart att jag ville komma hit och spela, säger Åsa Rydman.

Musiken kan beskrivas som suggestiv pop/rock med influenser från Åsas breda musikaliska bakgrund. I centrum en röst som suger in lyssnaren i en eklektisk ljudbild som präglas av genremässig öppenhet. Berättande texter som både berör och väcker känslor. Med stor fantasi och röstkontroll låter hon uttrycket växla mellan visdom och storögdhet, mellan kvinna och flicka. Att hon bott i New York innebär att hon har en hand med det engelska språkets nyanser som de flesta svenska artister saknar. Albumet är till största delen producerat av Mattias Bylund som under de senaste åren arrangerat stråk och spelat piano till många svenska artister, men även internationellt till t.ex Vanessa Hudgens, Kat DeLuna och Kate Ryan. Något oväntat är kanske att Kee Marcello gästspelar på skivan med några glimrande gitarrsolon.

- Det är i mötet och kontrasten mellan olika kulturer, musikstilar och världar jag känner mig hemma och finner inspiration. Något som jag hoppas speglar sig i min musik, säger Åsa.

Varje sång är som ett dagboksblad för Åsa. "Låten A Thousand Stars" kom till efter en konsert i Sarajevo efter kriget.

- För första gången i mitt liv så såg jag onskan i dess renaste skepnad. Jag var chockad att höra historierna och se staden i utbombade ruiner. Vi uppträdde utomhus på en stor välgörenhetskonsert för uppbyggandet av bron Mostar. Publiken var helt otrolig. De sög åt sig vår musik. Genom musiken kände jag att vi hjälpte till att tända gnistor i människors själar. Väcka hopp till liv igen! Det var den starkaste upplevelse någonsin och det förändrade min syn på musik. I Sarajevo såg jag att kärlek och hopp kan segra över hat.

Förutom musiken har Åsa alltid älskat teatens magik. Efter några år som musiker och kompositör i Paris åkte hon till New York för att studera teater. Hon delade ett stort loft i Lower East Side mitt emot klubben "The Livingroom".

- Det blev mitt andra hem för ett tag. Man hängde alltid där för att upptäcka ny musik och så drog jag ihop några musiker. Väldigt enkelt. Bara ståbas och gitarr. Det var härligt. Och så var musikkarriären igång igen. Efter 11 eptember så kände jag först för att åka hem till Sverige. Men jag märkte att jag ville vara kvar i den helande processen, så istället stannade jag kvar i New York och satte upp teater- och konsertförställningen "Seeds of Love".

Ordet mångsidig får en ny innebörd när man pratar om Åsa. Hon är låtskrivare, artist, sång- och scenisk framställningscoach och har även jobbat som körledare, regissör, trummis i punkband i New York, artist och regissör till en egen fransk musikföreställning som har satts upp i Avignon, jinglekompositör på Disneyland, musikalartist, barpianist och kompositör. Just nu delar hon sin energi mellan det egna skivsläppet och konceptet Chick Singer Night som hon fört in i Sverige och som i våras hade uppmärksammad premiär på Underbara Bar i Stockholm. Marie Bergman, Åsa Rydman, Anna Christoffersson, Katharina Nuttall, Sara Rumar, Dalida Maras och Jaqee stod på scenen tillsammans med Chick Singer Night Orchestra under ledning av Monica Dominique.

- Jag vill åstadkomma mer balans i musikutbudet som fortfarande är mansdominerat och skapa ett forum för kvinnliga låtskrivande artister och musiker, säger Åsa som nu jobbar med nästa Chick Singer Night som är planerat till november 2008.

Se Åsa Rydman Live:

23 september, Hotel Clarion, Örebro, kl 20.00

29 september, Hotel Anglais, Sthlm, kl 19.30,

7 oktober, Pusterviksteatern, Göteborg, kl 20.00

15 oktober, Våningen, Sundsvall

Album: "Where I Belong" release 24 sept 2008 Musicgarden Records / CDA

Lyssna på Åsa Rydman: www.myspace.com/asarydman

Mer info, pressbilder mm: www.asarydman.com www.chicksingernight.se

Mer info om Chick Singer Night:

Distribution: CDA, 08-442 11 20, cda@cda.se

Mediakontakt: Una Prosell una@unapromotion.se tel: +46(0)8 5000 79 89 mobil:+46 (0)70 461 2002