Sveriges Radio

Åse Lagerqvist blir ny VD för SRF

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2006 08:43 CET

Styrelsen för SRF, Sveriges Radio Förvaltnings AB, som är SR:s SVT:s och UR:s gemensamma servicebolag, har utsett Åse Lagerqvist till ny verkställande direktör. Hon efterträder Leif Jönsson.

Åse Lagerqvist tillträder befattningen den 1 mars 2007. Leif Jönsson stannar kvar i rollen som VD fram till dess.

Åse Lagerqvist är 37 år gammal och civilekonom. Hon inledde sin yrkesbana efter examen vid Örebro Universitet som trainee vid KF 1995. Sedan dess har hon innehaft olika ledande befattningar inom KF-koncernen, bland annat som divisionschef för Akademibokhandelsgruppen och administrativ chef för KF Media.

Hon lämnar närmast rollen som VD för KF Shared Services AB, som hon har varit med om att bygga upp.

SRF är ett gemensamägt dotterbolag till programbolagen Sveriges Radio, SVT och UR, och har till uppgift att driva administrativ och tekniskt stödjande verksamhet. Idag sysslar SRF bland annat med fastighetsfrågor, telefoni, post, gemensamma arkiv, administration och teknik.

SRF:s styrelse bedömer att Åse Lagerqvists erfarenheter i hög grad motsvarar de krav och den breda erfarenhet som vd-rollen inom SRF ställer.

Hon ser uppgiften som ny VD vid SRF som en stor utmaning och ser fram emot tillträdet med stor tillförsikt. Åse Lagerqvist är gift, har tre barn och är bosatt i Huddinge. Privat tycker hon om skidåkning, matlagning och ”upplevelseresor”.

Kontaktperson, ytterligare information:
Peter Örn, VD för Sveriges Radio och styrelseordförande i SRF