Mitel Sweden AB

Aastra lanserar BluStar - nytt ekosystem inom samarbetsverktyg

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2012 09:05 CEST

Aastra BluStar™ är nästa steg i evolutionen inom Unfied Communications (UC) och möjliggör enklare kommunikation och samarbete via samma gränssnitt oavsett typ av utrustning, såsom datorer, iPads och iPhones. Detta gör att användarna kan välja det mest passande verktyget för tillfället såsom chatt, video eller röst, oavsett om de sitter vid skrivbordet eller är i farten.

Aastra lanserar även sin nya Aastra BluStar Client som innebär att HD- videokonferenser nu kan lämna direktörsrummen och komma ut i verksamheterna då befintliga datorer eller handenheter kan användas, helt enligt nya trenden BYOD (Bring Your Own Device).

Robert Stahre, chef Business Development & Marketing, säger:

BluStar är enkelt att använda och videokonferenser med distansarbetande, säljare och team som arbetar med samma projekt får lättare och kan under bättre samarbetsförhållanden utbyta idéer.

Har man en MX-ONE växel i botten så finns redan infrastruktur och man behöver inte investera i dyra telepresence-lösningar, samtidigt som alla rörliga medarbetare får allt detta i sin hand, säger Robert vidare

BluStar kan användas fristående med en Application Server eller integreras med Aastra MX-ONE. Aastra BluStar Client kan också integreras med tredjepartslösningar som Microsoft Office Communicator™/Lync eller IBM Sametime™. Exempelvis kan användarens kalender länkas till BluStars närvarofunktion så att kontakt kan tas när så är möjligt eller integreras med företagets katalog för att hitta den bästa kontakten.

Elka Popova, Program Director, Unified Communications & Collaboration, Frost & Sullivan säger: “När företag vill använda UC och samarbetslösningar för att höja produktiviteten, är enkel integration och användandet av yttersta vikt. BluStar tillåter Aastras kunder att flexibelt och ekonomiskt inkorporera video och UC-verktyg i redan existerande nätverk, från en enda leverantör.” Popova tillägger: ”Under de senaste åren har Aastra byggt upp en stark närvaro på marknaden och en bred produktportfölj. BluStar erbjuder en möjlighet för Aastra att ge högre värde till sin diversifierade kundbas.”

Den första BluStar-produkten, BluStar terminalen 8000i, lanserades redan 2011 och nu även tillgänglig för den svenska marknaden.

Vid Enterprise Connect lanseras nu BluStar klienten för datorer. iPads och iPhones ligger i roadmapen för andra kvartalet 2012.

För bild kontakta per.uppman@time.se

Mer information

Gå in på www.aastra.com/blustar-client eller kontakta Robert Stahre, chef Business Development & Marketing, Aastra Telecom Sweden AB robert.stahre@aastra.com, telefon +46 8 568 67059

Om Aastra Telecom Sweden AB