Mitel Sweden AB

Aastra lanserar HD-ljud till dect

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 13:20 CET

Stockholm den 11 februari, 2013 - Aastra, marknadsledande inom DECT för företag förstärker marknaden för professionell DECT genom att erbjuda HD-ljudkvalitet (High Definition) till rörlig personal.

Aastras SIP-DECT® 3.1 skördar fördelarna med CAT-iq (Cordless Advanced Technology—internet and quality), en ny standard initierad av DECT Forum for IP and voice services.

Med lanseringen av SIP-DECT® 3.1 introducerar Aastra en ny telefon och en ny serie av basstationer, alla CAT-iq 1.0-certifierade vilket ger kristallklar HD-ljudkvalitet.

Ett antal branschledande funktioner

Med Aastras SIP-DECT 3.1 följer en serie av branschledande funktioner:

-  En ny CAT-iq-certifierad DECT-telefonen som erbjuder HD-ljudkvalitet.

-  Först med att erbjuda ett DECT-nätverk med snabb Gigabit Ethernet-infrastruktur för att integreras med den senaste generationens IP-nät

-  En heltäckande CAT-iq-lösning för företag

-  Den enda leverantören som erbjuder en kombinerad DECT/WLAN-n basstation

Den nya releasen bygger på Aastras SIP-DECTs befintliga styrkor: en kostnadseffektiv, enkel att driftsätta och skalbar lösning för intern mobilitet för företag av alla storlekar, med en eller flera lokationer och perfekt för vertikala sektorer som hälsovård, deltaljhandel eller hotel där ett högt krav på rörlighet och tillgänglighet finns.

Henning Gmerek, ansvarig för trådlösa terminaler och infrastruktur på Aastra säger att “fler och fler människor upplever fördelarna med HD-telefoner med dess överlägsna ljudkvalitet. Tack vare Aastras SIP-DECT 3.1 kan man nu dra nytta av denna höga ljudkvalitet även när man inte sitter vid sitt skrivbord.

“Mobilitet är en viktig del av Aastras strategi. Som ett resultat av att utveckla vår egen DECT-teknik kan vi visa vägen inom DECT-marknaden. Våra stora investeringar i forskning och utveckling har resulterat i att Aastra blev den första leverantören som kan erbjuda en helhetslösning med HD-ljud med CAT-iq-standarden. Vi har en mycket övertygande och kostnadseffektiv lösning för intern mobilitet till företag av alla storlekar som efterfrågar HD-ljud på sina DECT-telefoner.”

Francisco Rizzo, Unified Communications & Collaboration-analytiker på Frost & Sullivan säger ”Då röstkvalitet och säkerhet är det två viktigaste faktorerna som en IT-chef tittar på när man överväger en mobilitetslösning är DECT en klar vinnare. Arbeta över en dedikerad frekvens gör att DECT-telefoner har en överlägsen ljudkvalitet och säkerhet i jämförelse med rena WLAN-telefoner. DECTs totala kostnadseffektivitet (kostnaderna för telefoner, installation och underhåll) jämfört med andra trådlösa lösningar underlättar också beslutsfattandet.”

Ett komplett erbjudande

Aastras nya 650c DECT-telefon ger den fulla upplevelsen av HD-ljud. Den stöder Bluetooth och levereras med en reptålig skärm för industriella miljöer. Med 650c får man även tillgång till Aastras SIP-DECT-funktionalitet såsom lokalisering, meddelandehantering och larm.

De nya basstationer som introduceras som en del av SIP-DECT 3.1 stöder fullt ut CAT-iq och gigabit Ethernet. I sortimentet ingår följande basstationer:

- RFP 35 IP för inomhusbruk

- Combo RFP 43 WLAN, vilken ger den bästa kvaliteten för DECT och dataöverföring

- RFP 36 IP med inbyggda antenner för utomhusbruk (t ex parkeringsplatser)

- RFP 37 IP för användning med externa antenner för utomhusbruk

Aastra’s SIP-DECT 3.1 kan integreras med Aastras kommunikationssystem (Aastra 400, Aastra 700 och MX-ONE)

För ytterligare information besök oss på www.aastra.se

Om Aastra Telecom AB

Aastra Telecom Sweden AB är en del av Aastra Technologies Limited, som utvecklar och levererar integrerade kommunikationslösningar för företag. 2008 förvärvade Aastra Ericssons verksamhet för företagskommunikation och är därmed ledande inom telekommunikation, med verksamhet i närmare 40 länder. Lösningarna bygger på öppna standarder och omfattar IP-baserad och traditionell nätverkskommunikation med fasta och trådlösa telefoner, applikationer samt växlar. Aastra har 2 300 medarbetare med huvudkontor i Ontario, Kanada och är börsnoterat på den kanadensiska Torontobörsen. Läs mer på www.aastra.se