Eco Innovation AB

Återanvänd kiss, Gratis Båttvätt eller Lastbil på järnväg. Vilken var bästa miljönyheten i mars?

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2009 15:09 CEST

I mars kom mer än 40 härliga svenska miljönyheter. Besökarna till bloggen Miljöinnovation röstar fram den bästa. Eco Innovation har nominerat tre spännande kandidater. Denna gång kan nästan alla människor känna sig direkt berörda av nyheterna: 1: Specialbyggd järnvägsvagn tar Lastbil på järnväg; 2: Operasångare bjuder på Gratis Båttvätt; 3: Guldkannan Towa för Återanvänd kiss.

- "Det är fjärde gången våra besökare röstar fram månadens bästa miljönyhet. De bästa miljönyheterna gäller utveckling som med vinstintresset kan sprida bra miljöåtgärder. Tidigare vinnare är Karlstadsföretaget Precer, Stockholmarna Ekomarine och börsnoterade Lightlab." Det säger Erik Sandström, VD för Jönköpingsföretaget Eco Innovation.

En positiv nyhet om en miljöinnovation ger hopp om bra miljölösningar. Vi hoppas dessa nyheter gör många glada. Våra besökare röstar på den nyhet de tycker är bäst på det. Alternativen för mars är:

• Gratis båttvätt. Operasångare Bengt Nordfors låter motor - och segelbåtar bottentvätta i hans nya anläggning. Helt avgiftsfritt (men ändå avgiftat) under sommaren 2009. All materia som borstas bort, samlas upp för senare destruktion. Anläggningen kommer att vara i drift från den 1 maj. Och kolla hans havsmiljöversion av operaklassikern Till Havs!
  • Lastbilen på tåget - Flexiwaggon är en nischlösning som passar lastbilar på kortare sträckor enligt Energimyndigheten. Men hoppet växer ju också för längre sträckor. Man kör helt enkelt på lastbilen på en specialbyggd järnvägsvagn. Samtliga utsläpp minskar med 75 % varav koldioxid är ett. Jämför videon på sajten!
  • Återanvänd kiss - Guldkannan Towa på toa för enkel och ekologisk växtnäring i ett vardagsnära kretslopp i trädgården. Kiss är guld värt när det tas tillvara som miljöanpassad näring till våra växter. Av Pressmeddelandet framgår dock inte om den levereras för olika stjärtstorlekar.
  • Omröstningen har just börjat på vår sajt. Alla är välkomna att skriva vad de tycker och rösta på de nominerade kandidaterna på http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/basta-miljonyhet-mars Röstningen pågår till och med annandag påsk kl. 12.00. Sedan publicerar vi resultatet.

Förra omröstningen vann minsta företaget, börsnoterade Lightlab Sweden AB. Kolla vårt inlägg om dem! http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/lightlab-mer-om

För vidare information, besök Eco Innovations hemsida http://evolveu.bloggsida.se/ eller ring VD Erik Sandström, tel 070-2994762. Bilder till Eco Innovation, epost: evolveu@gmail.com .

För bilder till företagen hänvisar vi till:

Gratis Båttvätt, Baltic Antifouling: http://www.boatwasher.nu/

Lastbil på järnväg, Flexiwaggon: http://www.flexiwaggon.se/Flexiwaggon.htm

Återanvänd kiss, Åsa Lövberg + Partners: http://tradgardsmassan.stofair.se/common/stand/aboutShow.asp?StandId=47763