Inova

Återanvända möbler ger ökade resurser till läromedel

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2012 08:00 CEST

30-talet fräscha skolbänkar och stolar kunde ha hamnat på tippen. Tack vare off2off är de istället förmedlade till en skola i Finspång – en skola som nu kan nyttja sparade pengar till läromedel.

När skolmöblerna skulle till tippen för att de var ”överblivna” reagerade två anställda på Skåreskolan i Karlstad. De tyckte skolbänkarna var för fina att kastas. Ovetandes om off2off:s tjänst köpte de möblerna för privata pengar med förhoppning om att kunna sälja dem själva.

Genom kontakter fick personalen och off2off vetskap om varandra och off2off köpte in materialet. Snart därefter hörde Storängsskolan i Finspång av sig, en skola i behov av just bänkar och stolar. Istället för att låta möblerna gå till tippen kommer off2off nu se till att möblerna förmedlas till Finspång.

– Jag gillar idén med off2off, ur många aspekter. Det känns helt rätt att det som är över hos oss när vi saknar lagringsmöjlighet, kan göra nytta någon annan stans. Detta tänkande behöver vi alla utveckla, då jordens resurser faktiskt är begränsade, säger Birgitta Vuorinen, rektor för Skåreskolan i Karlstad.

– För Storängsskolan är detta en mycket bra affär. Pengarna vi sparar kan istället användas till läromedel som ökar elevernas måluppfyllelse, säger Mats Boström, rektor för Storängsskolan i Finspång.

Om off2off

Idag läggs mängder av överblivna kontorsmöbler, hjälpmedel och annan utrustning på lager hos kommuner och landsting. off2off har utvecklat en tjänst som ser till att utsorterat material förmedlas vidare till andra användare som kan finnas internt i organisationen, i företag, föreningar eller andra offentliga verksamheter. Även privatpersoner kan nyttja off2off:s tjänster. Förmedlingen sker via webbplatsen www.off2off.se.

För mer information:
Fredrik Östlin, vd off2off, 076-038 92 22