Trädgårdsambassadören

Pressmeddelande  •  2014-04-09 17:44 CEST

Pressmeddelande 140409

Återinvigning av Blomster-Lottas fjällträdgård i Ammarnäs

I fjällbyn Ammarnäs kysses Blomster-Lottas berömda trädgård nu åter försiktigt till liv efter en långvarig törnrosaslummer. I början av augusti är det äntligen dags för återinvigning!

Efter flera års inventeringar av trädgården med tillvaratagande av de blomsterfynd som överlevt konkurrensen från ogräs och hästbete i trädgården eller på andra ställen, och ett varsamt och begränsat återskapade av vissa delar av trädgården likväl som bevarande av andra förvildade och förtjusande partier, så är det i början av augusti äntligen dags för återinvigning av Blomster-Lottas trädgård i Ammarnäs.

För barnbarnet Anders Berglund går en dröm i uppfyllelse när trädgården åter blir ett besöksmål i Ammarnäs. Det är Länsstyrelsen i Västerbotten som finansierat förstudie och restaureringsprojekt.

Presentation på trädgårdsmässan i Umeå

Mariana Mattsson, som inventerat trädgården och medverkar i restaureringsprojektet, håller scenföredrag om Blomster-Lottas trädgård på mässan Nolia Trädgård i Umeå på fredag 25 april kl 15.30 samt lördag 26 april kl 15.00.

Återinvigningen pågår helgen den 9-10 augusti 2014, och innehåller bl.a. följande:

- blomstergudstjänst med trädgårdsvälsignelse

- Lottas barnbarn Anders Berglund & Åsa Hagberg framför sångerna om Blomsterhem, som är en del av Norrlandsoperans satsning Rivers Stories under Kulturhuvudstadsåret 2014

- föredrag om alpinväxter av Magnar Aspaker från Norge

- växtmarknad i den magiska (och förhoppningsvis myggiga) lappländska sommarnatten

- servering av smakfulla lokala läckerheter

- dag- & nattguidningar i trädgården och andra gröna sevärdheter i Ammarnäs som Potatisbacken

- utställning med texter och bilder visas i den gamla lagården

- utflykt till Viktoriakyrkan

Detaljer kring programmet läggs ut allteftersom på Blomster-Lottas trädgårds facebooksida. För självklart hade Lotta varit snabb på att utnyttja dagens digitala möjligheter för att berätta om trädgården och inbjuda till kalas!

Mera information:

* Via facebook: www.facebook.com/pages/Blomster-Lottas-trädgård/233512663509859

* Personlig kontakt:

Mariana Mattsson (ansvarig för inventering och planering), e-post info@rosalapponica.nu, telefon 070-59 27 107

eller Anders Berglund (barnbarn och huvudman för restaureringsprojektet), e-post info.wildfeet@comhem.se, telefon 0734-23 37 22

* Allmän info om Ammarnäs hittas här: http://mittiammarnas.hemsida24.se/

* Läs en artikel om Blomster-Lottas trädgård ur Hemträdgården nr 2 2013 här:

Ta chansen att uppleva hortikulturens märkliga spår i den yttersta fjällvärlden! Varför inte från hästryggen? Eller kom gående längs Kungsleden från Hemavan... (man kan åka buss också, eller ta Inlandsbanan! Och jo, man kan faktiskt flyga till Arvidsjaur - om man nu gillar att ha bråttom...)

Som upptakt till återinvigningen arrangeras en Trädgårdsrajd genom trädgårdsbesöksmål i lappmarken,som inleds med Trädgårdsdag & GardenpartyLapplands Kulturbotaniska Trädgård i Lycksele söndagen den 3 augusti, och följs av öppna trädgårdar under hela veckan för att i lämplig mak komma fram till Ammarnäs lagom till festen hos Blomster-Lotta!

Trädgårdsambassadören Mariana Mattsson är konstnärlig ledare för Lapplands Kulturbotaniska Trädgård i Lycksele, föredragshållare, kursledare, skribent och styrelseledamot i Riksförbundet Svensk Trädgård. Mottagare av Gröna Pennpriset 2013. För mer info besök www.rosalapponica.nu eller www.facebook.com/pages/Trädgårdsduon-rosa-lapponica/163714560433338

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom