Socialdemokraterna Norrbotten

- Återremissen slarv med demokrati och resurser!

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2011 08:50 CEST

- Vi vill nu bara meddela att hela s-gruppen skänker sitt sammanträdesarvode till arbetet mot barnfattigdom. Det meddelade Anders Öberg, ordförande för s-gruppen i landstinget, efter onsdagens beslut, under det pågående landstingsfullmäktigemötet i Piteå, om återremiss av ärendet om förändringar av kirurgiverksamheten i Malmfälten.

-Det innebär sammankallandet av samtliga ledamöter till ett extra fullmäktige och därmed extra kostnader.

- Vi tycker det är okynnig och slarvig hantering av demokratin och det folkvalda landstingsfullmäktiges resurser att kräva ytterligare prövning i en fråga som är väl utredd och brett diskuterad inte minst i den här församlingen. Det underströk Anders Öberg och menade att alla partier och förtroendevalda ledamöter i fullmäktige har ett ansvar att informera sig i alla enskilda politiska ärenden.

- Och vad gäller just den här frågan har det funnits åtskillig tid och möjligheter att inhämta information och pröva frågan både i den egna partiorganisationen och bland väljarna, underströk Anders Öberg och tillade att det ju ytterst är skattebetalarnas pengar som landstingsfullmäktige ansvarar för.

Anders Öberg
Ordförande för Socialdemokraterna i landstinget

Agneta Lipkin
V ordförande för Socialdemokraterna i landstinget