Destination Kalmar

Återvunnen konst och gatuunderhållning på årets stadsfest!

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2016 14:15 CEST

Kalmar Stadsfest kommer som vanligt att erbjuda aktiviteter av många olika slag. Idag kan vi berätta om två av dem.

Evenemanget Konst av skrot som genomfördes förra året är tillbaka, men har i år helt nya förutsättningar. Det börjar redan på torsdagskvällen den 11 augusti, då dykare genomsöker botten av Systraströmmen i centrala Kalmar. De föremål som dykarna får upp – vilket kan vara allt från tomflaskor till cyklar – ska sedan omvandlas till konst. I år är det konstnären och illustratören Pernilla Frid som tar sig an konstprojektet, tillsammans med en grupp gymnasieelever från det estetiska programmet. Under fredagen kommer besökarna först att kunna följa deras arbete vid Sveaplan för att sedan bjudas in till en spännande utställning.
– Evenemanget blir en härlig blandning av idrott, konst och kanalstädning. Dessutom är det en bra uppladdning inför Kalmar Kanalsimning som går i Systraströmmen på lördagen, säger Pär Israelsson på Destination Kalmar, som är projektledare för Kalmar Stadsfest.

I år satsas det också lite extra på gatuunderhållning. Målet är utveckla gatulivet under Kalmar Stadsfest och ge fler lokala akter chansen att synas.
− Vi välkomnar alla former av underhållning, t.ex. musik, teater, dans och trollkarlar, berättar Sara Westerberg, som projektleder gatuunderhållningen och är den som artisterna anmäler sig till. Intresseanmälan sker till kalmarstadsfest@kalmar.com.
Gatuunderhållningen kommer att äga rum på Kvarnholmen den 12−13 augusti med start kl. 13.

För mer information:
Pär Israelsson, projektledare för Kalmar Stadsfest, tel: 0480-45 34 08
Sara Westerberg, samordnare/artistvärd vid Kalmar Stadsfest, tel: 070-877 37 45

Om Kalmar Stadsfest
Kalmar Stadsfest hålls den 11–13 augusti. Under tre dagar bjuds besökare och Kalmarbor på konserter och roliga aktiviteter runt om i staden. De här programpunkterna är klara hittills:

Torsdagen den 11 augusti
Timoteij
Marit Bergman
Peace and Love Orchestra

Fredagen den 12 augusti
Arja Saijonmaa
Sommarsverige med Nilsson, Svenningsson, Isaksson och Stadling
Katrina från Katrina & The Waves
Stacie Collins
Simon Zion

Lördagen den 13 augustiPanetoz
Norlie & KKV
Hallå hela pressen
Magnum Bonum
Noice
Little Jinder

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.