Gore

Åtta svenskar deltar i GORE-TEX® Transalpine Run

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2013 13:56 CEST

Löpartävlingen GORE-TEX® Transalpine-Run är nu inne på sitt nionde år. Bergsloppet har etablerat sig som en av världens största och mest populära för terräng- och alpina löpare. I årets upplaga står åtta svenskar på startlinjen för att anta utmaningen.

Det extremt krävande och spektakulära loppet lockar äventyrslystna och långväga löpare från hela världen. Omkring 500 löpare från mer än 30 länder kommer i år att delta i par om två. Åtta svenskar är anmälda till loppet och kommer utgöra fyra team. De tävlande kommer att få uppleva spektakulära alpina vyer, storslagna miljöer och skiftande terräng med snöbeklädda toppar och gröna dalar.

– Det är en löpartävling som är populär bland löpare över hela världen. Det ska bli intressant att följa hur det går för de svenska deltagarna. Den familjära stämningen och den spektakulära rutten genom alperna ger en oförglömlig upplevelse för deltagarna. Det ska bli intressant att följa hur det går för de svenskar som är med, säger Murray MacAdam på GORE i Mölndal.

Åtta dagar, fyra länder

Den nionde upplagan av GORE-TEX®Transalpine Run äger rum den 31 augusti till den 7 september med startlinje i tyska Oberstdorf. Därefter går rutten söderut genom Österrike och Schweiz för att avslutas i italienska Latsch den 10 september. Totalt ska lite drygt 26 mil och över 15 000 höjdmeter avverkas under åtta dagsetapper.

Fullbokat – men platser kvar till journalister

Tävlingen är fullbokad för löpare. Men det finns fortfarande en möjlighet för ett fåtal journalister att inte bara bevaka tävlingen på plats utan också delta och springa eller flera sträckor.

Kontakt:
Kerstin Torsede, pressansvarig
kerstin.torsede@grayling.com 0704-95 49 94

Mer information om tävlingen:
www.transalpine-run.com

GORE-TEX® TRANSALPINE-RUN 2013

• Datum: 31.08. – 07.09.2013
  • Sträcka: Oberstdorf, Lech am Arlberg, St. Anton am Arlberg, Samnaun, Scoul, St. Valentin am Reschenpass, Sulden, Latsch
  • 250 kilometer horisontal sträcka
  • 15,000 höjdmeter
  • 6 kategorier: Herrar, herrar master (teamets totala ålder måste vara minst 80 år)), Herrar senior master (teamets totala ålder måste vara minst 100 år), Mixed och dam.
  • 250 team

Svenska team som deltar:

Team Solna Master

Magnus Andersson, Solna

Anders Eriksson, Solna

Team Axmo Runners

Mete Axelkvist, Kalmar

Cecilia Molnár, Kalmar

Team Trail Maniacs

Anna Körnung

Staffan Körnung

Team Trangsviken/Örebro

Lars Drageryd, Norrköping

Jesper Hamrin, Enskede

W.L Gore & Associates  är ett amerikanskt familjeföretag, mest känt för varumärket GORE-TEX®. Sedan 1958 har Gore lanserat åtskilliga innovationer och är ledande tillverkare av tusentals applikationer och produkter inom industri, elektronik, textil och medicin.  Företaget erbjuder idag ett sortiment med fler än tusen produkter tillverkade med avancerad teknik.

www.gore-tex.se

www.windstopper.se