Volvokoncernen

AB Volvo ansöker om avnotering från Londonbörsen

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2004 15:45 CEST

AB Volvos styrelse har beslutat ansöka om avnotering från Londonbörsen, LSE. Volvos aktie har varit noterad på Londonbörsen sedan 1972.

Noteringen var ett led i den dåvarande ledningens strävan att öka det internationella ägandet i Volvo. Avregleringen av de internationella kapitalmarknaderna och det ökande utländska ägandet av aktier på Stockholmsbörsen, har dock gjort att noteringen på Londonbörsen spelat ut sin roll.

Handelsvolymen av Volvoaktier på Londonbörsen har minskat under ett antal år. Avnoteringen från Londonbörsen väntas ske omkring 20 arbetsdagar efter det att ansökan har godkänts.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Media Relations: Investor Relations:
Mårten Wikforss Fredrik Brunell
031-66 11 27 alt 0705-59 11 49 031-66 11 91 alt 0705-59 10 91

Volvo är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har ca 76.000 anställda, produktionsanläggningar i 25 länder och närvaro på mer än 185 marknader. Volvo omsätter 180 miljarder SEK och är noterat på börserna i Stockholm, London, Frankfurt och på NASDAQ i USA.