Volvokoncernen

AB Volvo dementerar spekulationer angående vice vd Jorma Halonen

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2005 14:26 CEST

AB Volvo har med anledning av spekulationer i dagens Göteborgs-Posten om Volvokoncernens vice vd, Jorma Halonen, beslutat att gå ut med följande dementi. Enligt Göteborgs-Posten skall Jorma Halonen ”vara på väg ut i kylan”. ”Ingenting kan vara mer felaktigt – han är hetare än någonsin och det som skrivs är faktiskt alldeles uppåt väggarna tokigt,” säger Volvos koncernchef Leif Johansson. ”Jag vill ta det här tillfället i akt att avfärda vad som genomgående är grundlösa spekulationer.”

Leif Johansson fortsätter: ”Jorma är koncernens nästa högsta chef, min ställföreträdare och en av koncernens viktigaste personer. Han har ansvaret för koncernens internationella expansion, en oerhört central och viktig roll i Volvos högsta ledning.”

Bakgrunden till artikeln är de förändringar inom koncernledningen som Volvo tillkännagav i ett pressmeddelande fredagen den 21 oktober. Förändringar som i sin tur hänger samman med att Karl-Erling Trogen går i pension den förste december. I pressmeddelandet konstaterades att ansvaret för HR-frågorna i samband med detta går över från Jorma Halonen till Stefan Johnsson.

”Denna förändring samt det faktum att Jorma inte var med vid gårdagens presskonferens i samband med vår kvartalsrapport i Stockholm, har av Göteborgs-Posten tagits till intäkt för spekulationer om att Jorma ”skulle vara på väg ut i kylan,” säger Leif Johansson. ”Det är bara att konstatera att detta är helt taget ur luften och totalt fel. Jorma släpper HR-frågorna för att få tid till sina internationella uppdrag och när det gäller gårdagens konferens är det faktiskt så att vice vd aldrig medverkar vid våra presskonferenser i samband med kvartalsrapporter.” Och Johansson fortsätter: ”Det gjorde aldrig Jormas företrädare Lennart Jeansson och det har heller inte Jorma gjort sedan han slutade att vara vd för Volvo Lastvagnar för att bli vice koncernchef.”

2005-10-26

För ytterligare information, vänligen kontakta Mårten Wikforss, 031-66 11 27, 0705-59 11 49

Volvo är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har ca 81 000 anställda, produktionsanläggningar i 25 länder och närvaro på mer än 185 marknader. Volvo omsätter 200 miljarder SEK och är noterat på börserna i Stockholm och på NASDAQ i US