ABB AB

ABB-kontrakt i Rysslands Fjärran Östern är värt mer än 30 MUSD

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2003 11:18 CEST

Betydande andel av telekommunikationsprojektet Sakhalin II

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, sade idag att man har tagit hem en betydande andel av kontraktet för att bygga upp ett tele-kommunikationssystem för det väldiga utvecklingsprojektet Sakhalin II för olje- och gasanläggningar på ön Sakhalin i östra Ryssland.

ABB:s medverkan i projektet är värt mer än 30 MUSD.

"Det här kontraktet är ett genombrott för våra telekommunikationsaffärer inom olja- och gasmarknaden, speciellt i Oberoende Staters Samvälde (OSS)," säger Dinesh Paliwal, chef för ABB:s division Automation Technologies. "Sakhalinprojektets utveckling drar till sig den största utländska direktinvesteringen i Ryssland hittills och ABB kommer att spela en viktig roll vid fullföljandet av projektet."

Enligt kontraktet är ABB en av två huvudunderleverantörerna till Summit Kriljon-Service Telecom, ett joint-venture-företag grundat av Japanese Sumitomo Corporation och det ryska telekommunikationsföretaget Kriljon-Service för Sakhalin II-projektet. Summit Kriljon-Service Telecom är projektledare och ansvarig för projektservice och kontraktsunderhållet.

ABB är ansvarigt för projektledning, teknik, kvalitetssäkring, säkerhet och miljö likaväl som för leveranser, installation och anskaffningar av all tele-kommunikationsutrustning för Sakhalin II. I juli 2002 tecknade ABB ett kontrakt med Exxon Neftegas Limited för 987 MUSD för att utveckla olje- och gasprocessanläggningar och supportanläggningar för Sakhalin I.

ABB kommer att utveckla 18 olika telekommunikationssystem för tre offshore-plattformar; en olje- och gasprocessanläggning, LNG-anläggning och oljeexportterminal; en pipeline på 800 kilometer och omkring 110 klaffstationer; två hamnar; temporära telekomsystem för sex förläggningar; samt att förbättra infrastrukturen.

Huvudkontoret för projektet kommer att vara i Bergen, Norge för konstruktionen och flyttas till ön Sakhalin för installation och anskaffning av utrustning. Ryska ingenjörer från Kriljon-Service kommer att arbeta jämsides med de norska kollegorna för att maximera överföring av kunskap och informationsutbyte.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 133 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Mediakontakter
ABB Corporate Communications