ABB AB

ABB och Tetra Pak har tecknat globalt ramavtal

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2006 14:28 CET

Tetra Pak satsar globalt på System 800xA Extended Automation

2006-03-16 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att ABB och Tetra Pak har undertecknat ett globalt ramavtal för implementering av ABB:s automationsprodukter över hela världen. Det första kontraktet gäller System 800xA Extended Automation; andra framtida kontrakt kan komma att inkludera instrumentering, motorer, drivsystem och lågspänningsprodukter.

”Tetra Pak levererar kompletta processlösningar för flytande livsmedel och förpackningar från anläggningar över hela världen”, säger Lars-Eric Dentner, ansvarig för automationen vid Tetra Pak Processing Systems. ”Det är viktigt för oss att ha en leverantör med en komplett produktportfölj, som även kan erbjuda support på global basis.”

De första länderna som kommer att implementera inköpsavtalet är Sverige, Danmark, Irland och Nederländerna. Samarbetet mellan ABB och Tetra Pak kommer också att inkludera implementering på de snabbt växande marknaderna i Asien, speciellt i Kina.

”För System 800xA har vi utvecklat en industrispecifik lösning för livsmedelstillverkning”, säger Bertil Andersson, ABB:s Global Account Manager för Tetra Pak. ”Den här lösningen har tagits emot mycket väl av kunderna eftersom den erbjuder effektiv teknik med goda testmöjligheter, vilka minimerar idrifttagningsperioden.”

Efter framgångsrika pilotinstallationer av System 800xA i Danmark och Nederländerna har Tetra Pak fått många nya order från sina livsmedelskunder. Newmarket Dairy på Irland och Dairy Farmers of Britain´s (DFB) Llandyrnog-mejeri i norra Wales har valt att uppgradera sina nuvarande automationssystem till System 800xA och dessa båda projekt är tagna i drift. Tetra Pak har även fått två nya kontrakt för uppgradering från kunder i Taiwan.

I Sverige avslutades nyligen installationen hos livsmedelstillverkaren Procordia Food i Kumla av system 800xA. Det befintliga applikationsprogrammet konverterades till System 800xA och skiftet gjordes framgångsrikt under en enda helg.

Milko, det största svenskägda kooperativa mejeriföretaget, beställde en komplett ersättning av en av deras nuvarande automationssystem i Karlstad med cirka 4500 signaler. Installationen kommer att implementeras stegvis under de nästkommande två åren.

Arla Foods, Europas största mejeriföretag beställde nyligen en uppgradering av nuvarande automationssystem i Stockholm med cirka 6000 signaler. Den första fasen inkluderar konverteringen av applikationsprogrammet och idrifttagningen är planerad att äga rum över en enda helg i juni 2006.

System 800xA är ett komplett automationssystem för styrning, övervakning och optimering av industriella processer. Det innehåller alla de delar som krävs av ett modernt, skalbart och integrerat styrsystem. System 800xA har kraftfulla och flexibla operatörsfunktioner för samtidig information från alla tillgängliga informationskällor. I systemet finns funktioner för hantering av ett projekt från planeringsstadiet tills anläggningen är igångkörd.

System 800xA Extended Automation fick utmärkelsen Editors´ Choice Award av tidningen Control Engineering som en av de bästa produkter som introducerades under 2004.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef
Tel: 021-32 32 32
press@se.abb.com

ABB Sverige
Bertil Andersson, Global Account Manager
Tel: 040-55 03 21

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 104 000 medarbetare.

Tetra Pak (www.tetrapak.com) är ett av världens ledande företag inom process, förpackning och distribution av livsmedel. Med 20 905 anställda i mer än 165 länder arbetar Tetra Pak i strategiskt partnerskap med leverantörer och kunder för att utveckla effektiva, innovativa och miljöanpassade produkter till miljontals människor världen över.