ABB AB

ABB outsourcar informationssystem till IBM

Pressmeddelande   •  Jul 28, 2003 18:20 CEST

Tioårigt kontrakt hjälper ABB att markant minska kostnaderna

ABB och IBM har kommit överens om ett tioårigt avtal där ABB lägger ut (outsourcar) 90 procent av sin verksamhet inom IS- infrastruktur på IBM. Dessutom övertar IBM fler än 1200 medarbetare.

Avtalet, värt 1,1 miljarder USD, bygger på ett väletablerat samarbete mellan de två företagen. Avtalet är en del i ABB:s strategi att fokusera på sin kärnverksamhet och kommer hjälpa ABB att markant minska kostnaderna under perioden. Inkludsive de två pilotprojekten i Sverige och Indien, där kontrakt tecknades under fjärde kvartalet 2001, till ett värde av cirka 600 MUSD, blir det totala värdet cirka 1,7 miljarder USD under en tioårs period.

"Denna långsiktiga affär gör det möjligt för oss att sänka kostnaderna avsevärt samtidigt som vi kan dra nytta av IBM:s globala expertkunnande., säger ABB:s ekonomi- och finanschef Peter Voser. "Affären gynnar både ABB och IBM."

IBM Global Services kommer att ta ansvaret för drift och support av infrastrukturen för informationssystemen i 14 länder i Europa och Nordamerika - vilket motsvarar 90 procent av ABB:s IS-infrastruktur. Avtalet innefattar förvaltning av stordatorer, driftssystem, företagets nätverk, persondatorer och help desk.

Dominique Cerutti, vd på IBM Global Services, för Europa, Mellanöstern och Afrika, säger: "I dagens tuffa ekonomiska klimat utgör det här avtalet ett starkt bevis på att ABB har för avsikt att utveckla sin position som ledande inom tillverkningsindustrin. Det här är en kraftfull allians mellan två ledande aktörer som inte bara kommer att omdana ABB:s infrastruktur utan med tiden också kommer att dra nytta av IBM:s forskning, rådgivning och industrikunskap för att skapa konkreta och långsiktiga affärsfördelar för ABB."

Förutom de 510 ABB-medarbetare som redan har bytt arbetsgivare i pilotprojekten i Sverige och Indien innefattar avtalet överföringen av ungefär 780 ABB-medarbetare till IBM. I de flesta fallen kommer övergången att ske i september 2003. En mindre grupp kommer att stanna i ABB för att leda och samordna aktiviteterna med IBM.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

IBM Global Services ar världens största leverantör av informationsteknologiska tjänster och konsultation, med en omsättning på mer än $36 miljarder dollar år 2002. Cirka 180 000 anställda jobbar i över 160 länder med att leverera e-businesslösningar för kundernas olika behov -- allt från företagsförandringar och branschexpertis till förvaltning, infrastruktur, design, och utbildning. IBM Global Services erbjuder integrerade, flexibla och säkra processer -- genom företag och via affärspartners -- som möjliggör för kunder att maximera sina möjligheter i en on-demand-miljö.

ABB Corporate Communications, Zürich
Thomas Schmidt