ABB AB

ABB:s drivsystem hjälper till att utveckla ett gigantiskt norskt oljefält

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2004 11:41 CEST

En beställning på 22 miljoner US-dollar främjar planen att öka gasexporten med 20 procent 2007

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man har tagit en beställning på 22 miljoner US-dollar hos GE Oil and Gas – Nuovo Pignone. Ordern ska förse en landbaserad gasförädlingsanläggning, som ska försörja gasfältet Ormen Lange i Norge, med elektriska drivsystem.

"ABB:s automationsprodukter och avancerade drivteknik kommer att hjälpa till att utveckla ett av de största gasfälten på den norska kontinentalhyllan", säger Dinesh Paliwal, chef för divisionen Automation Technologies. "Den här betydelsefulla beställningen utvecklar och stödjer våra långsiktiga relationer med regionens huvudoperatörer och utnyttjar vår sakkunskap vid utvecklingen av energisparande produkter och system".

Beställningen inkluderar två stycken ACS 6000 mellanspänningsdrivsystem, där motorerna kommer från ABB i Västerås, och tre stycken LCI drivsystem med synkronmotorer för kompressorer. ABB:s system kommer att installeras i en landbaserad gasförädlingsanläggning vid Nyhamna. ABB ska också göra integreringen av transformatorer, frekvensomriktare med filter och motorer för de avancerade drivsystemen.

Avtalets omfattning inkluderar planering, konstruktion, dokumentation, testning av utrustning, simulering av fulltest i fabrik och idrifttagning av de kompletta drivsystemen.

Naturgas från Ormen Langes fält kommer att förädlas och komprimeras vid Nyhamna för att sedan transporteras genom en 1 200 kilometer lång rörledning till Easington i Storbritannien. ABB:s drivsystem kommer att användas för att reglera och optimera varvtalen för kompressorerna.

Med en uppskattad reserv på 397 miljarder kubikmeter kommer fältet Ormen Lange att börja exportera till Storbritannien under 2007. Norsk Hydro utvecklar fältet, som är beläget cirka 100 kilometer längs den norska kusten och som planeras att stå för 20 procent av Norges gasexport och 20 procent av Storbritanniens behov på gasmarknaden.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i mer än 100 länder och har ungefär 113 000 medarbetare runt om i världen.

För mer information:

Media Relations: Investor Relations:
ABB Corporate Communications, Zurich Switzerland: Tel. +41 43 317 3804
Wolfram Eberhardt Sweden: Tel. +46 21 325 719