ABB AB

ABB ska leverera världens största processlinjer för rostfritt stål

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2003 11:30 CEST

Beställning på 21 MUSD i Kina ska mer än fördubbla stålproduktionen hos Ningbo Baoxin Stainless

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, tillkännagav idag att det har tecknat två kontrakt på sammanlagt 21 MUSD med Ningbo Baoxin Stainless Steel Company i Kina. ABB:s teknik ska bidra till utvecklingen av världens största processlinjer för rostfritt stål och hjälpa Baoxin att mer än fördubbla produktionen.

"Vi är mycket nöjda med att Baoxin har vänt sig till ABB för processlösningar i världsklass för järn- och stålbranschen," säger Dinesh Paliwal, chef för ABB:s division Automation Technologies. "Vi har haft exceptionell framgång inom detta område under de senaste åren och vårt starka lokala expertkunnande bör bidra till att Baoxinprojektet blir ytterligare en milstolpe för stålindustrin i Kina."

ABB ska leverera utrustning och system för världens största glödgnings- och betningslinjer för rostfritt stål samt ytterst moderna valsverk till Ningboverket nära Shanghai. ABB ska leverera speciella funktioner för valsning, planhetsstyrning och bandbehandling, samt styrsystem, drivsystem och motorer.

ABB i Tyskland och Kina ska samarbeta i projekten, som planeras slutföras inom två år. Utrustning kommer även att levereras från ABB i Sverige. Arbetet kommer att bidra till Baoxins ansträngning att öka den nuvarande årsproduktionen på 300 000 ton färdiga produkter till 700 000 ton. ABB har redan konstruerat, projektlett och driftsatt en komplett
glödgnings- och betningslinje för en annan del av Ningboanläggningen, samt levererat annan specialutrustning och teknik.

ABB är världsledande leverantör av automationsutrustningar för valsverk och behandlingslinjer för den rostfria stålindustrin.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 133 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
Mediakontakter
ABB Corporate Communications