ABB AB

ABB tar hem en order på 60 miljoner dollar för att uppgradera kraftanläggning i Kuwait

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2005 11:14 CEST

Toppmodern teknik kommer att förbättra el- och vattenförsörjningen

2005-10-05 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man tagit hem ett kontrakt på 60 miljoner dollar från Kuwaits regering för att modernisera en ångkraftsanläggning och hjälpa till att möta efterfrågan på tillförlitliga leveranser av kraft och vatten.

Doha West är en av de största avsaltnings- och ångkraftsanläggningarna i Kuwait, som levererar en fjärdedel av landets kraft. Dess kapacitet för kraftgenerering är 2,4 gigawatt (GW) medan dess avsaltningsenhet levererar mer än 150 miljoner kubik dricksvatten per år.

”ABB:s teknik kommer att förbättra anläggningens prestanda och driftseffektivitet och reducera livscykelkostnaderna för kunden”, säger Peter Smits, chef för division Power Technologies.

ABB kommer att förlänga anläggningens livslängd genom att ersätta gammal instrumentering och kontrollsystem med ABB:s toppmoderna kontrollteknik, inklusive Optimax-systemet (som bestämmer den optimala driftsstrategin) för att hjälpa till att övervaka och optimera bränslekonsumtionen samt utrustningens skötsel och underhåll.

ABB:s kontrollteknik installerades ursprungligen när Doha West-anläggningen uppfördes 1979. Det är en av fem kraftstationer som ägs av Kuwaits energidepartement, som totalt har en kapacitet för kraftgenerering på omkring 9,4 GW.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 103 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Corporate Communications, Zurich
Wolfram Eberhardt