ABB AB

ABB tar hem en order på 76 miljoner dollar för en transformatorstation i Storbritannien

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2006 11:35 CET

Nyskapande ställverksteknik för att förstärka kraftförsörjningen i en större stad

2006-03-13 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man har tagit hem ett kontrakt på 76 miljoner dollar för en nyckelfärdig transformatorstation för Storbritanniens energibolag, National Grid, för att förstärka kraftförsörjningen sydöst om Manchester, en av landets största och viktigaste städer.

ABB kommer att ersätta en nuvarande transformatorstation på 275 kV utomhus, som snart har tjänat ut, med en transformatorstation inomhus som är byggd på ett kompakt, toppmodernt, gasisolerat ställverk (GIS). GIS-tekniken kommer att minska storleken på anläggningen med 90 procent. Den är för närvarande så stor som fyra fotbollsplaner.

”Vår toppmoderna GIS-teknik kommer att hjälpa till att säkerställa tillförlitlig kraftleverans till ett av Storbritanniens viktigaste affärsdistrikt”, säger Samir Brikho, chef för division Power System. ”Det är den senaste i en serie order från National Grid, vilket understryker deras tillit till vår nyskapande teknik och vår förmåga att utföra större projekt.”

Förutom att ersätta det 45 år gamla 275 kV luftisolerade ställverket (AIS) omfattar projektet förändring av luftledningarna som kommer in till transformatorstationen och även förstärkning av systemet. En närliggande 400 kV AIS-transformatorstation kommer också att byggas ut.

Den nya GIS-transformatorstationen är planerad att vara i bruk i november 2008; allt återstående arbete ska vara färdigt i februari 2009.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 104 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
Media Relations:
ABB Corporate Communications, Zurich