ABB AB

ABB tar hem ett kontrakt på 16 miljoner dollar för kablar till vindkraftpark

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2006 10:54 CET

Pålitlig PEX-kabel leder vindkraft från havet till fastlandet

2006-03-16 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man har tagit hem ett kontrakt på 16 miljoner dollar för att leverera kraftkablar till Lillgrund vindkraftpark i Öresund. Anläggningen beräknas generera cirka 330 gigawatt-timmar (GWh) per år, tillräckligt mycket elektricitet för att försörja cirka 60 000 bostäder. Detta kommer att bli Sveriges största havsbaserade vindpark.

ABB tog ordern från Siemens Wind Power i Danmark för att leverera mer än 33 kilometer en-ledar AC-kabel och armerad tre-ledar AC-kabel med integrerad optisk fiber. Kabelsystemet levereras från ABB:s anläggningar i Karlskrona och Alingsås.

”Att ABB erkänts som leverantör av sjökablarna till Lillgrund visar åter att företaget är en ledande leverantör till vindkraftmarknaden”, säger Samir Brikho, chef för divisionen Power Systems. ”Att generera vindkraft till havs är ett växande område för ABB och sådana projekt kräver utrustning med stor tillförlitlighet – som PEX (tvärbunden polyeten)-kablar – för att lyckas”.

Projektet omfattar PEX-isolerad land- och sjökabel, kabelläggning och installation. ABB kommer att leverera sex kilometer, 145 kV landkabel och 27 kilometer 145 kV och 36 kV sjökabel för att sammanlänka 48 stycken, 2,3 MW vindturbiner och överföra den genererade kraften till svenska fastlandet. Svenska Vattenfalls havsbaserade vindkraftpark Lillgrund, finns i Öresund utanför Malmö. Installationen kommer att vara klar i slutet av sommaren 2007.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 104 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef