ABB AB

ABB tar hem ett kontrakt värt 56 miljoner dollar till stålindustrin i Kina

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2007 11:19 CEST

Automationslösningar stödjer hög produktivitet och effektivitet vid ett nytt valsverk

2007-08-23 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem ett kontrakt värt
56 miljoner dollar för leverans av automationsutrustning och drivsystem till ett högeffektivt valsverk i östra Kina, som ska byggas hos Zhangjiagang GTA Plate Co.

Det nya varmvalsverket i Jiangsu-provinsen kommer att ha en årlig kapacitet på 3,5 miljoner ton. Valsverket för 1,45 meter bred plåt ska tas i drift under senare delen av 2009 och kommer att vara ett av de mest avancerade valsverken i världen.

“Den här ordern bekräftar vår position som en ledande aktör inom metallindustrin”, säger Veli-Matti Reinikkala, global chef för division Process Automation. ”Våra lösningar erbjuder kunderna en betydelsefull mix av produktivitet, tillgänglighet och energieffektivitet..”

ABB:s omfattning av leveransen inkluderar ett brett urval av el- och automationslösningar, inklusive processmodeller och processtyrning med tillhörande operatörsgränssnitt, drivutrustningar och motorer. I ordern ingår också produktionsstyrning för att noggrant följa förädlingen av de valsade banden. ABB kommer även att stå för idrifttagning och utbildning.
ABB:s valsverksenhet i Västerås kommer att leverera kärnan av styrsystemet som består av avancerade styrfunktioner, processmodeller och produktionsstyrning.

Zhangjiagang GTA Plate Co. är en enhet inom Shagang-koncernen i Kina, till vilken ABB har levererat ett antal nyckelprojekt under de senaste tio åren. Det aktuella kontraktet undertecknades i juli 2007.

Media Relations:
ABB Corporate Communications, Zurich
Wolfram Eberhardt
media.relations@ch.abb.com

Investor Relations:
Switzerland: Tel. +41 43 317 7111
Sweden: Tel. +46 21 325 719
USA: Tel. +1 203 750 7743
investor.relations@ch.abb.com

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i cirka hundra länder och har ungefär 111 000 medarbetare runt om i världen.