ABB AB

ABB tar hem ett kraftkontrakt på 27 miljoner dollar i Bahrain

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2005 11:28 CET

Transformatorstation för inomhusbruk för att öka tillförlitligheten i näten

2005-10-31 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man har tagit hem en order värd 27 miljoner dollar från MEW Bahrain för nyckelfärdiga transformatorstationer för inomhusbruk. De nya elsystemen är nödvändiga för att stärka och stabilisera kraftöverföringsnäten i Bahrain.

Huvudskälet till Bahrains ökade elbehov är den snabbt växande basindustrin. Krav på hög tillförlitlighet var också ett skäl för att välja ABB:s gasisolerade transformatorstationer.

”Vår GIS-teknik uppfyller den högsta tillförlitliga standarden och kan placeras inomhus tack vare den mycket kompakta designen”, säger Peter Smits, chef för division Power Technologies.

Enligt kontraktsvillkoren kommer ABB att leverera tre nya 220 kV GIS transformatorstationer till ”Bahrain Financial Harbour”, till kraftanläggningen ”Sitra” och även till bostadskvarteret ”Buquwwah”. Ordern omfattar kontroll,-, skydds- och hjälputrustning. ABB kommer också att genomföra testning, installation och idrifttagning.

En annan viktig faktor till att ABB fick ordern var den korta leveranstiden. Transformatorstationerna måste vara konstruerade, tillverkade och tagna i drift i slutet av juli 2007. För ABB är det här det senaste projektet i en serie order till Mellanöstern-regionen. Företaget har en lång historia av leveranser längs hela kusten.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 103 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Corporate Communications, Zurich
Thomas Schmidt