ABB AB

ABB tar hem kraftorder i Peru värd 25 miljoner dollar

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2009 14:40 CEST

El- och automationslösning för utbyggnad av vattenkraftanläggningen Machu Picchu.

2009-07-09 - ABB, det ledande kraft och automationsföretaget ska leverera el- och automationsutrustning värd 25 miljoner dollar för en utbyggnad av vattenkraftanläggningen Machu Picchu i Perus Cusco-region, cirka 1300 km öster om huvudstaden Lima.

Ytterligare en kraftstation byggd under jord på en nivå av 1800 meter över havsnivån kommer att utöka anläggningens kapacitet med 100 MW jämfört med tidigare 90 MW. Förutom att mer än fördubbla anläggningens nuvarande genereringskapacitet kommer utbyggnaden att reglera nivå och flöde i floden Vilcanota och därmed minimera risken för ras och översvämningar.

Projektet kommer att genomföras som en del av den strategiska alliansen med Harbin Electric Machinery Co. Ltd, en av världens ledande turbinleverantörer och förväntas vara färdigställt i slutet av 2011.

Som en del av projektet kommer ABB att leverera en integrerad lösning med instrumentering, el och kontrollsystem (ICE), som omfattar skydds- och kontrollutrustning, instrumentering och styrsystem, mellanspännings- och högspänningsställverk, generatorbrytare, magnetiseringssystem, transformatorer och kablar. ABB ska också leverera styrsystemet 800xA för styrning och övervakning av kraftverket, vilket innebär åtkomst av alla automationsfunktioner via en plattform.

"Med avancerad ABB-teknik kan man utnyttja förnybara energikällor för att generera och leverera ren energi på ett tillförlitligt och effektivt sätt", säger Franz-Josef Mengele, chef för ABB:s globala Power Generation-verksamhet, som är en del av ABB:s division Power Systems.

När anläggningen är färdigställd kommer elkonsumenterna i regionen att få en pålitlig kraftförsörjning och slippa fluktuationer och avbrott i nätet. De kommer också att få reducerade elavgifter genom minskade förluster i överföringen och avsaknad av transmissionsavgifter för kraftöverföring via högspänningslänkar.

ABB kommer att utföra projektet för Grana Y Montera, ett lokalt ingenjörs- och byggnadsföretag (EPC) som anlitats av Empresa de Generacion Electrica Machu Picchu S.A. (EGEMSA), det ledande statsägda kraftbolaget i Peru.

För mer information kontakta:

Head of Communications
ABB Power Products & Power Systems
Harmeet Bawa
harmeet.bawa@ch.abb.com

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.