ABB AB

ABB tar hem servicekontrakt i USA värt 20 miljoner dollar

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2007 11:13 CEST

Det andra fullserviceavtalet i år med ledande trävaruindustri

2007-08-31 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem ett kontrakt värt 20 miljoner dollar med ATC Panels, Inc. avseende drift av serviceverksamheten vid deras anläggning Moncure i North Carolina, USA. Avtalet följer på ett liknande avtal värt 15 miljoner dollar från mars i år avseende ATC:s anläggning i Pembroke, Ontario.

Under det femåriga avtalet kommer ABB att ansvara för ett 50-tal anställda samt all service- och underhållsrelaterad verksamhet och utrustning vid anläggningen. ABB kommer att driva underhållsavdelningen enligt kontraktets mål för anläggningens prestanda, och därmed stödja kundens mål för produktivitet och energieffektivitet.

ABB:s fullserviceavtal ger ökad produktionsvolym och maskintillgänglighet med hjälp av ytterst avancerade underhållssystem som dessutom kan minska underhållskostnaderna med upp till 20 procent.

”Med vårt fullservicekoncept kan tillverkare fokusera på sina kärnverksamheter medan vi tillhandahåller väl beprövade verktyg för att minska kostnader samt öka driftsäkerheten och energieffektiviteten i deras anläggningar”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation.

ATC Panels, en enhet inom Aconcagua Holdings, är ett av de snabbast växande trävaruföretagen i Nordamerika med fem anläggningar runt om i USA och Kanada. Vid sidan av de aktuella avtalen med ATC Panels har ABB mer än 125 fullservicesamarbeten med kunder i process- och tillverkningsindustrin över hela världen.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i cirka 100 länder och har ungefär 111 000 medarbetare runt om i världen.

För mer information kontakta:
Media relations:
ABB Corporate Communications, Zurich:
Wolfram Eberhardt, Thomas Schmidt
media.relations@ch.abb.com