ABB AB

ABB tar marina kontrakt som uppgår till 80 miljoner dollar

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2004 11:57 CEST

Azipod framdrivningssystem har valts för nya kryssnings-, färje- och containerfartyg

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att de har undertecknat kontrakt värda omkring 80 miljoner dollar för att förse totalt fem nya fartyg med AzipodÒ-systemet för drivning, elkraft och automation.

”Dessa order visar fördelarna av integrerade ABB-lösningar för förbättring av passagerarnas komfort, samt fartygets styrförmåga, tillgänglighet och driftskostnader”, säger Dinesh Paliwal, chef för division Automation Technologies. Vi är glada över förtroendet från både våra etablerade kunder och två nya marina kunder i Kina och Ryssland”.

Det andra i ordningen av Royal Caribbeans Ultra Voyager-fartyg kommer att byggas av Kvaerner Masa-Yards i Finland, med leverans våren 2007. ABB kommer att leverera tre 14 MW Azipod-enheter, en fast och två styrbara, att installeras i akterskeppet. Till ABB:s leveranser hör även en kraftanläggning med sex huvudgeneratorer, huvudtavla, fyra bogtrustermotorer och 18 transformatorer.

Två tågfärjor för leverans till Sinorail Bohai Train Ferry kommer att byggas vid Tianjin Xingang Shipyard i Kina och kommer att vara de första fartygn i sitt slag som är verksamma i nordöstra Kina Bohai-bukten. ABB:s leveranser inkluderar en mellanspänningsanläggning med fyra generatorer och Compact Azipod-enheter beräknade till 4088 kW vardera. Färjorna är kommer att levereras i juni och december 2006.

Ett arktiskt containerfartyg byggs av Kvaerner Masa-Yards för Rysslands Norilsk Nickel för transporter av mineraler på Nordsjörutten till Murmansk. Fartyget, som är konstruerat enligt ryska sjöfartsregistret isklass LU7, kommer att utrustas med en 13 000 kW Azipod-enhet, ABB:s kraftgenererings- och distributionssystem. Leveransen är beräknad till början av 2006.

Ett nytt kryssningsfartyget för Carnival Corporation kommer att utrustas med två 17 600 kW Azipod-enheter och mellanspänningssystem. Fartyget kommer att byggas av Fincantieri-varvet i Italien. ABB är världsledande leverantör av elektriska framdrivningsenheter med mer än 135 Azipod-enheter i drift eller under kontrakt. Den sammanlagda driftstiden på ABB Azipod-enheter överstiger 1,3 miljoner timmar.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i mer än 100 länder och har ungefär 105 000 medarbetare runt om i världen.

För mer information:

ABB Media Relations