ABB AB

ABB tar order på transformatorer värd 54 MSUD

Pressmeddelande   •  Okt 09, 2003 14:58 CEST

Kvalitet och driftsäkerhet nyckeln i en långsiktig överenskommelse med Bombardier Transportation.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, sa idag
att man fått en order från Bombardier Transportation för att leverera transformatorer värd 54 MUSD.

Ordern inkluderar flera hundra transformatorer, specialdesignade för lok, vilka kommer att tillverkas i två av ABB:s fokuserade fabriker, som ligger i Halle, Tyskland och i Génève, Schweiz. ABB kommer att tillverka de första enheterna löpande med början 2004 och leverera de återstående i etapper fram till 2009.

"Vi tog ordern på grund av ABB:s starka prestanda vid tidigare
leveranser och vår tekniska erfarenhet när det gäller dessa speciella transformatorprodukter," säger Peter Smits, chef för divisionen Power Technologies inom ABB. ABB:s tågtransformatorer är kompakta, lätta och driftsäkra.

Den här ordern förlänger ett kontrakt som erhölls första gången 1995 med Bombardier Transportation, den globalt ledande inom tillverkning av järnvägsutrustning och serviceindustrin. ABB har hittills levererat mer än 1000 transformatorer av den här typen, värda omkring 140 MUSD.

De flesta transformatorerna från den här ordern kommer att monteras på TRAXX-lok hos Bombardier Transportation, som används av många statliga och privata järnvägsbolag. Återstoden kommer huvudsakligen att levereras till Railion, tidigare Deutsche Bahn Cargo.

Kraftfulla transformatorer monteras på loken för att garantera
kraftförsörjning till motorerna och eftersom loken inte har något back- up system på grund av begränsat utrymme måste de ha hög driftssäkerhet.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 133 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
Mediakontakter
ABB Corporate Communications