ABB AB

ABB tar order värd 96 miljoner US-dollar i Polen

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2004 11:27 CEST

Kompressorstation färdigställer viktig del av Yamal-Europes gasledning

2004-07-21 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelande i dag att man fått en order värd 96 miljoner US-dollar från den polska investeraren Europol Gaz och leverantören av gasledningar Bartimex för att bygga den femte kompressorstationen längs Yamal-Europes naturgasledning.

ABB kommer att bygga en nyckelfärdig kompressorstation innehållande tre enheter för 25 megawatt nära den polska staden Zambrow. Projektet omfattar även ABB:s produkter för styr- och övervakningssystem samt elsystem. Projektet är ett helhetsåtagande och inkluderar projektledning, konstruktion, inköp och idrifttagning.

"Vi är glada att vi får fortsätta att vara med vid utvecklingen av den här viktiga kraftlänken", säger Dinesh Paliwal, chef för ABB:s division Automation Technologies. "Genom att förena vår automationsteknik med ABB:s expertis inom processerna för olja och gas bidrar vi till att förstärka kapacitet och driftsäkerhet för Yamal-Europes gasledning.."

ABB har tidigare under 2004 tagit hem ett kontrakt värt 190 miljoner US-dollar för konstruktion av två kompressorstationer nära städerna Szamotuly och Ciechanow. Zambrowstationen, kommer att vara klar för drift i slutet av 2005 och kompletterar den polska gasledningen. Gasledningen kommer att öka den årliga kapaciteten till nära 33 miljarder kubikmeter jämfört med 20 miljarder kubikmeter i dag.

Yamal-Europe-ledningen sträcker sig cirka 4 000 kilometer och förbinder depåer med naturgas på den ryska halvön Yamal med Västeuropa.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 113 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Switzerland: Tel. +41 43 317 3804
Sweden: Tel: +46 21 325 719