ABB AB

ABB tecknar konsortieavtal inom järnvägssektorn i Storbritannien

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2003 20:00 CEST

2003-04-02 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, och Mowlem Railways, världsledande inom järnvägsbyggande, har tecknat ett sjuårigt ramavtal med en brittisk järnvägsoperatör, Network Rail, om att uppgradera kraftförsörjningen för pendlarlinjer i sydöstra England. Överenskommelsen är värd mellan 60-80 MUSD under det första året.

Projekt för att uppgradera kraftsystem för järnväg är värt 60-80 MUSD första året

”Denna överenskommelse bekräftar vår position som den prioriterade leverantören av kraftsystem för järnvägar och en tillförlitlig och långsiktig partner för järnvägsoperatörer,” säger Peter Smits, chef för ABB:s division Power Technologies.

Överenskommelsen är nödvändig för att möjliggöra driften av moderna tåg och fasa ut existerande vagnar på de mest trafikerade pendlarlinjerna i landet.

Enligt ABB ska företagets styrka inom projektledning för transformator-stationer, ingenjörsarbete, uppförande och kraftprodukter kombineras med Mowlems erfarenhet av större anläggningsprojekt och elektrotekniska projekt.

ABB:s del av arbetet inkluderar konstruktion, inköp, uppförande och driftsättning av nya och uppgraderade transformatorstationer och högspänningskablar.

Konsortiet ABB Mowlem ska arbeta tillsammans med Network Rail och andra intressenter, inklusive järnvägsmyndigheten (Strategic Rail Authority, SRA) och tågföretagen (Train Operating Companies, TOCs) med detta komplexa projekt.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i mer än 100 länder och har ungefär 139 000 medarbetare.

Presschef
Per-Lennart Berg