ABB AB

ABB visar upp sig som arbetsgivare på Elfack

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 11:19 CEST

Oändliga utvecklingsmöjligheter och hela världen som arbetsplats - ABB möter studenter och potentiella medarbetare tillsammans med Chalmers

Antalet ungdomar som väljer att utbilda sig till ingenjörer på högskola eller universitet har minskat drastiskt och det är idag i genomsnitt färre sökanden än tillgängliga utbildningsplatser. ABB upplever redan idag att det råder brist på en rad olika kompetenser och inte minst inom elbranschen. Även i rådande lågkonjunktur märker vi att det är svårt att hitta kompetens inom vissa områden. De som utbildar sig till elkraft- eller maskiningenjörer och kan tänka sig en yrkeskarriär inom konstruktion och utveckling eller service och underhåll spås en lysande framtid.

Under rekryteringsdagen den 4 maj på Elfack 2009 kommer ABB satsa på att marknadsföra sig som arbetsgivare och visa vilka kompetenser. Bland annat deltar Anders Nordström, ansvarig för energi- och klimatfrågor på ABBs internationella koncernstab för hållbar utveckling, under Elfacks rekryteringsdag med seminariet "Energieffektivitet - om smartare teknik och energiutnyttjande". Seminariet visar på de utmanande arbetsuppgifter som möter framtidens ingenjörer i jakten på lösningar för att övervinna klimathotet. Ökad energianvändning i utvecklingsländer som Kina och Indien lyfter människor ur fattigdom men bidrar också till stigande koldioxidutsläpp som hotar vårt klimat. Smartare teknik och en omställning av energisystemet är stor del av lösningen på klimatfrågan. ABB har många produkter och lösningar som sparar energi och hjälper våra kunder använda sina resurser mer effektivt. Inom vår forskning och utveckling tar vi fram de lösningar framtiden kräver. Samtidigt som vi hjälper våra kunder spara energi, jagar vi energibesparingar i våra egna fabriker runt om i världen. Anders berättar om hur det är att vara med och utforma morgondagens energilösningar.

ABB samarbetar också med Chalmers i syfte att få fler ungdomar att utbilda sig till ingenjörer. Bland annat kommer gymnasieungdomar att under måndagskvällen bjudas in till ABB:s monter där det bjuds på mat och mingel med studenter från Chalmers och medarbetare från ABB. Studenterna från Chalmers kan berätta hur det är att studera på högskolan och personalen från ABB kan berätta om hur det är att jobba på ABB, vilka olika jobb som finns när man är färdigutbildad och vad man bör tänka på när man söker jobb.

ABB finns självklart även på plats för att möta studenter och potentiella medarbetare under resterande dagar av mässan. Elfack är ett ypperligt tillfälle att lära mer om hur det är att jobba med spännande teknik i framkant för en effektivare energianvändning och en hållbar utveckling. I vår monter finns rekryterare och andra medarbetare som kan svara på frågor om till exempel lediga tjänster och möjlighet att göra examensarbete. Hjärtligt välkomna till monter B04:22. För mer information besök www.abb.se/jobb.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.

Kontaktperson:
ABB AB