Abbott

Abbott förhandsvisade en prototyp för nästa generations blodscreeningprodukter under ISBT-konferens

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2013 14:00 CEST

Ny lösning sätter fokus på Abbotts kontinuerliga satsning på säker blodförsörjning

AMSTERDAM, Nederländerna, 3 juni 2013 – Abbott förhandsvisade i dag en prototyp för nästa generations blodscreeningssystem vid ett evenemang i samband med årets konferens för ISBT (International Society of Blood Transfusion) i Amsterdam 2-5 juni 2013. Abbotts nya system har en användaranpassad design som utgår från samlade kunskaper hos ledande blodscreeningsexperter från hela världen.

Vid ett evenemang som anordnades under ISBT-konferensen fick blodscreeningsexperter studera Abbotts prototyp och ge ytterligare återkoppling om systemet inför kommande utvecklingssteg.

”I hela världen och inom hela vårdspektrumet har sjukvårdspersonal kontinuerligt efterfrågat förenklingar i laboratoriet, och det gäller både individer, instrument och information”, säger Luc Ruysen, vice vd för Abbotts division Diagnostics Global Strategy and Emerging Markets. ”Abbotts forskare, tekniker och designers har arbetat tillsammans med laboratoriepersonal för att tillgodose deras behov och för att utveckla nästa generations lösning med de efterfrågade egenskaperna”.

Abbotts förbättringsarbete inom blodscreeningsteknik har pågått i över 40 år, alltid med målet att säkra blodförsörjningen globalt. Ett av de bästa exemplen på Abbotts ledarskap inom området är företagets nästan 30-åriga arbete med att utveckla tekniker för hiv- och aidsanalys och etableringen av Abbott Global Surveillance Program 1994.

Programmet övervakar aktivt nya HIV-stammar för att det ska gå att identifiera och reagera på nya varianter innan de blir allvarliga folkhälsoproblem. Forskningen i programmet ger vetenskaplig grund för utveckling av analysmetoder som kan ge tillförlitliga analyser för HIV-infektion. Under de senaste tio åren har programmet också utökats till övervakning av hepatit B-virus, som likt HIV-virus kan mutera och varierar genetiskt.

”Varje dag bidrar blodtransfusioner och blodprodukter till att rädda liv”, säger Harry Bos, Ph.D, MBA, direktör för Diagnostics, Sanquin Blood Supply i Amsterdam. ”På Sanguin hjälper vi till med att testa nya koncept och system. Vi sammanför kunskaper och erfarenheter när det gäller blodinsamling och transfusion för  att förbättra kvaliteten och säkerheten hos våra blodprodukter.”

Om du vill veta mer om hur viktigt det är att ge blod och blodprodukter, klicka här

Om Abbott Diagnostics
Abbott är ett av världens ledande företag inom in vitro-diagnostik och erbjuder ett brett urval av innovativa instrumentsystem och analyser för sjukhus, referenslaboratorier, molekylärbiologiska laboratorier, blodbanker, läkarmottagningar och kliniker. Vi har mer än 22 000 kunder i över 100 länder och erbjuder automatisering, effektiva lösningar, analyser som kan användas direkt vid patientsängen, kostnadseffektivitet och flexibilitet. Genom att satsa på förbättrad patientvård och sänkta kostnader har Abbott bidragit till den medicinska diagnostikens utveckling till en vetenskap

Om Abbott
Abbott är ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag som verkar för ökad livskvalitet genom utveckling av produkter och teknologier inom hela hälso- och sjukvårdsområdet. Abbott erbjuder ledande forskningsbaserade produkter inom diagnostik, medicinteknik, nutrition och etablerade läkemedel i över 150 länder och har ca 70 000 anställda i hela världen. I Sverige har Abbott ca 240 anställda inom tillverkning, forskning, utveckling, logistik och försäljning huvudsakligen i Stockholm, Uppsala och Malmö.

Besök Abbott på www.abbott.com eller www.abbott.se och följ oss på Twitter på @AbbottNews.