Abbott

Abbott ger sig in på marknaden för laserstödd kataraktkirurgi genom förvärvet av OptiMedica

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2013 21:44 CEST

ABBOTT PARK, Ill., 15 juli 2013 – Abbott meddelade idag att man har ingått en överenskommelse om köp av OptiMedica Corporation, ett privatägt företag inom oftalmologiska? produkter i Silicon Valley. Genom förvärvet kommer Abbott att kunna expandera sin verksamhet inom synvård till marknaden för kataraktbehandling med femtosekundlaser. Enligt avtalsvillkoren ska Abbott förvärva OptiMedica för 250 miljoner US-dollar i likvida medel, plus ytterligare betalningar upp till 150 miljoner US-dollar efter att vissa milstolpar inom utveckling, tillsyn och försäljning passerats.

I dagsläget utförs de flesta moment under kataraktkirurgi manuellt, av en kirurg som gör incisioner i ögat för hand. OptiMedicas precisionslasersystem Catalys™ har utvecklats för att ge kirurger möjlighet att ersätta vissa av kataraktkirurgins tekniskt krävande steg med en exakt, datorstödd teknik som bygger på femtosekundlaser. En femtosekundlaser kan användas för främre kapsulotomi, fragmentering av linsen eller för att göra olika incisioner i samband med okulärkirurgi. Catalys-lasersystemet har både CE-märkning i Europa och FDA-godkännande i USA.

"Förvärvet av OptiMedica ger Abbott en ingång till den snabbväxande marknaden för laserstödd kataraktkirurgi", säger Murthy Simhambhatla, senior vice president för Medical Optics på Abbott.  "Catalys-systemet ger läkarna ett toppmodernt, datorstött alternativ för behandling av kataraktpatienter."

Den globala efterfrågan på synvård ökar i takt med att världens befolkning åldras och medelklassen växer i utvecklingsländerna. År 2013 kommer nästan 22 miljoner kataraktoperationer att utföras i världen1. Genomsnittsåldern för en kataraktpatient är mellan 65 och 70 år, och ca 12 procent av världens befolkning är 60 år eller äldre2.

Abbott finns bland världsledarna inom kataraktsegmentet med sin TECNIS-linje med monofokala, multifiokala och toriska intraokulära linser. Den kataraktrelaterade försäljningen står för ca 60 procent av Abbotts försäljning inom synvård.

Catalys-lasersystemet är avsett för patienter som genomgår kataraktkirurgi för avlägsnande av den kristallina linsen med följande användningar:

• främre kapsulotomi (öppning av linskapseln),
  • fragmentering av linsen (uppmjukning av linskärnan), och
  • bågformade snitt i hornhinnan i ett och flera plan.

Slutligen ger Catalys-lasersystemets integrerade tredimensionella OCT-teknik (Optical Coherence Tomography) en bild av bakre ögonkammaren som ger stöd för en säker och noggrann förberedelse av linskapseln och en exakt placering av den intraokulära linsen. Catalys är designat för att optimera alla aspekter av ingreppet, med ett intuitivt användargränssnitt och det minimalinvasiva patientgränssnittet Liquid Optics™. OptiMedicas åtagande är att utveckla resultatdrivna tekniker som förbättrar patienternas hälsa.

Enligt planerna kommer transaktionen att avslutas i slutet av året och kommer inte att påverka Abbotts riktvärde för vinsten per aktie för hela 2013. Transaktionen är föremål för sedvanliga avslutsvillkor, inklusive antitrustgodkännanden.

Om Abbott Medical Optics (AMO)

Abbott Medical Optics erbjuder livskvalitetsförbättrande synteknik för människor i alla åldrar. AMO har en mångsidig portfölj med produkter för katarakt, brytningsfel och annan synvård. Bland kataraktprodukterna finns monofokala och multifokala intraokulära linser, fakoemulsifieringssystem, viskoelastiska produkter och andra relaterade ögonkirurgiska produkter. Bland lösningarna för brytningsfel finns produkter för vågfrontsanalys, femtosekundlasrar och tillhörande patientgränssnitt, excimerlasersystem för synkorrigering och behandlingskort. Produkter inom ögonvård är bland annat desinficerande lösningar, enzymatiska rengöringslösningar, linsåterfuktande droppar och konstgjorda tårar. För mer information besök: www.abbottmedicaloptics.com

Om Abbott

Abbott är ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag som verkar för ökad livskvalitet genom utveckling av produkter och teknologier inom hela hälso- och sjukvårdsområdet. Abbott erbjuder ledande, forskningsbaserade produkter inom diagnostik, medicinteknik, nutrition och etablerade läkemedel i över 150 länder och har ca 70 000 anställda i hela världen. I Sverige har Abbott ca 240 anställda inom tillverkning, forskning, utveckling, logistik och försäljning huvudsakligen i Stockholm, Uppsala och Malmö.

Besök Abbott på www.abbott.com eller www.abbott.se och följ oss på Twitter på @AbbottNews.