Abbott

Abbott knyter till sig kompetens inom anestesi och intensivvård

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 13:31 CEST

Abbott meddelar att företaget har anställt Pia Essén som Medical Manager, välrenommerad docent i anestesi och intensivvård. Pia har till alldeles nyligen varit tongivande verksamhetschef på Danderyds sjukhus. Att knyta kompetens från vården till sig, menar företaget borgar för en fortsatt ökad förståelse för sjukvårdens behov.

- Det ska bli mycket intressant att arbeta utifrån ett nytt vårdperspektiv det vill säga läkemedelsindustrins delaktighet i sjukvårdens utveckling. Jag hoppas på att bidra till patienternas bästa genom att verka för att vården idag och imorgon ska få tillgång till läkemedel som möjliggör goda behandlingsresultat, säger Pia Essén.

Om Abbott i Sverige
Abbott bedriver sin verksamhet i Sverige under namnet Abbott Scandinavia AB, ett dotterbolag till Abbott Laboratories. Abbott Scandinavia AB har sitt huvudkontor i Solna och har ungefär 160 anställda. Omsättningen är cirka 940 miljoner kronor. Verksamheten är indelad i tre affärsområden; läkemedel, sjukhusprodukter och diagnostik.

Om Abbott
Abbott är ett vittomspännande, globalt hälso- och sjukvårdsföretag som forskar, utvecklar, tillverkar och marknadsför läkemedel och medicinska produkter inklusive diagnostik, nutrition och medicinska instrument. Abbott har cirka 65.000 anställda och marknadsför sina produkter i fler än 130 länder.

Läs mer om företaget på:
www.abbott.se
www.abbott.com