WeBeHome AB

Abell Security börjar med Vivotek kameror för att förenkla husägandet ytterligare

Press Release   •   Sep 16, 2010 22:44 CEST

2010-09-16

Stockholm, Sverige

Abell Security börjar med Vivotek som ett komplement till sitt larm och de Axis kameror som de har jobbat med sedan tidigare.

Utomhuskamera

Utomhuskameran är Vivotek IP7330. Den är IP66 kapslad och tål temperaturer ned till -20 grader. Den har dag och natt funktion med inbyggd IR-belysning som räcker upp till 10 meter. Upplösningen är på 640x480 pixel. Det följer med ett stativ och en nätadapter. För enklare installation går det även att strömförsörja den via POE.

I Abell Securitys säkerhetslösning går den att använda för att titta på bilder live samt att lagra rörelseaktiverade bilder centralt hos Abell Securitys digitala larmcentral.

Pris 2 550 SEK inklusive moms.

Inomhuskamera

I snygg design, i litet format och ett till ett lågt pris. Kameran har en sekretessknapp som gör att bild och ljud kan stängas av för att slippa känslan av att vara övervakad i tid och otid.

Den har en upplösning på 640x480 pixel och ger bild ned till 0,4 lux.  Anslutning sker via nätverkskabel eller WLAN. Det ingår stativ och nätadapter.

Pris 1600 SEK inklusive moms.

Vad ska en privatperson ha kameror till

Det är ett allmänt ökat kontrollbehov i kombination minskad rädsla för att vara övervakad som bidrar till en ökad efterfrågan av den här typen av tjänster med kameraövervakning.

Användningsområdena är många. Om det går ett larm finns det möjlighet att se orsaken direkt i mobilen och snabbt kunna vidta åtgärder. T ex att ringa polisen när man ser att det är inkräktare i hemmet eller ringa brandkåren om man ser att det brinner. På så sätt blir reaktionstiden mycket snabb och omfattningen på skadorna kan minskas.

I vardagssituationer går det t ex att se vilket skick barnen kommer hem i, titta till hemmet (och kanske familjen) när man är ute och reser och hålla kontroll på eventuella städare och hantverkare.

Att kunna se och styra hemmet via mobilen och datorn ger för många ett stort nyttovärde och ökar tryggheten genom att de får kontroll.

”Efterfrågan efter kameror och framförallt utomhuskameror har varit mycket större än vad vi har väntat oss. Vi har därför tagit in fler kameror i olika prisklasser för att bättre kunna möta behovet hos våra konsumenter.” säger Niclas Gruséus, VD

Med Abell Security och en iPhone i fickan blir livet som husägare lite enklare.

Kontakt:

Niclas Gruséus, VD

niclas.gruseus@abell-security.se

Skype niclas_gruseus

www.abell-security.se

Vår basenhet är nivå 2 certifierad enligt europanormerna för trådlösa larmsystem EN50131-1 och produkterna är CE-märkta.

Trygghet handlar om så mycket mer än bara ett larm, en väktare och en dekal. Det handlar om tillgänglighet och kontroll. Om att veta vad som sker, när det sker. Och inte bara vid inbrott, utan även när barnen kommer hem från skolan, när fukten i källaren blir för hög, när svärfar snubblat och slagit sig eller när värmen behöver sättas på i fritidshuset. Abell Security - den nya generationens larm- och bevakningstjänst.