Folkpartiet

Abort på privat klinik medel mot köer

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2006 13:06 CET

Folkpartiet liberalerna
2006-11-30

Birgitta Rydberg, gruppledare i landstingsförbundet, landstingsråd, 070-737 41 98
Rasmus Jonlund, pressekreterare, 070-737 41 83

- Kö till aborter är oacceptabelt. Om ett landsting inte klarar att erbjuda abort i tid så får de ta hjälp av andra mottagningar. Fler privata mottagningar som kan utföra aborter är en bra dellösning, men det kräver att landstingen ansöker om tillstånd för mottagningarna hos Socialstyrelsen.

- När en kvinna fattat beslut om abort ska den genomföras snarast möjligt – Socialstyrelsens föreskrift är mycket tydlig på den punkten. Tydlig information på den nationella Väntetidsdatabasen ska vara en självklarhet och marknadsföras tydligt. Central tidsbokning kan också införas i vissa landsting så att kvinnor inte själva behöver ringa runt och jaga rätt på en mottagning som kan erbjuda medicinsk abort i tid.

Det säger Birgitta Rydberg (fp), gruppledare för folkpartiet i Landstingsförbundet och ledamot av Socialstyrelsen, med anledning av Socialstyrelsens kartläggning av väntetider till aborter.

- Situationen ser bättre ut nu än för några månader sedan, då det rapporterades om 4-6 veckors väntan på abort i Stockholm. Men väntetider som tvingar kvinnor att genomgå operation istället för en skonsammare medicinsk abort, är fortfarande ett stort svek. Kirurgiska aborter innebär fysiska risker men framför allt en större psykisk påfrestning för kvinnorna i en av livets svåraste beslutssituationer, påpekar Birgitta Rydberg (fp).

- - -

För mer information, kontakta Birgitta Rydberg eller Rasmus Jonlund enligt ovan.
Pressbild på Birgitta Rydberg finns på http://www.sll.se/SLL/Templates/PressImages.aspx?id=185