Acando

Acando köper IQ Consulting i Storbritannien

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2007 08:16 CET

Acando har skrivit avtal om förvärv av IQ Consulting Ltd, ett management- och it-konsultbolag baserat i Manchester, Storbritannien. IQ Consulting har 15 medarbetare och tillhandahåller management- och it-lösningar till globala kunder inom regulatoriska branscher, det vill säga företag som har stort inslag av legala krav på sin verksamhet. Vd för Acando UK blir IQ Consultings nuvarande vd Charles Halpin.

- Detta förvärv etablerar oss på Europas största marknad för it-tjänster. Dessutom stärker vi vår position inom kundsegmenten läkemedel och bank & finans, samt inom leveransområdet ärende- och dokumenthantering, säger Lars Wollung, vd för Acando AB.

- Jag är stolt över att få bli en del av Acando. Precis som Acando, har vi ett lag med medarbetare som har en passion för vad de gör och som jobbar för att lyckas. Synergin mellan bolagen är utmärkt och vi är redo att leverera resultat av högsta kvalitet till våra kunder, säger Charles Halpin, vd Acando UK.

Acando har sedan ett par månader ett kontor i Manchester med konsulter som arbetar med liknande uppdrag som IQ Consulting. Denna verksamhet kommer att integreras med den i IQ Consulting och därmed stärker Acando etableringen i Storbritannien.

IQ Consulting omsatte under andra halvåret 2006 nio miljoner SEK och uppvisade en nettovinst om två miljoner SEK.

Lars Wollung, vd Acando AB tel: 08-699 72 11
Per Killiner, CFO Acando AB tel. 08-699 74 06
Charles Halpin, vd Acando UK Ltd tel: +44 8700 119 118

Acando är ett konsultföretag som tillsammans med sina kunder identifierar och genomför verksamhetsförbättringar genom informationsteknik. Acando erbjuder en optimal balans mellan hög kundnytta, kort projekttid och låg totalkostnad. Acando omsätter över en miljard kronor och har drygt 1100 medarbetare i nio länder i Europa. Bolaget är noterat på OMX Nordic Exchange. www.acando.com