Acapela Group

Acapela Group visar nya innovativa röstlösningar på easyFairs ICT/Internet Expo i Göteborg 20-21 januari

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2010 13:23 CET

Acapela Group, expert på röstlösningar och högkvalitativt text-till-tal, deltar på ICT/Internet Expo-mässan i Göteborg den 20-21 januari. Besökarna är välkomna att prova på ett antal nya tjänster med text-till-tal (talsyntes) i Acapelas monter C02:54. Acapela förhandsvisar bland annat sin senaste webbtjänst Acapela-Box.

Acapela-Box är en i raden av nya tjänster som utvecklats i enlighet med Acapelas strategi att skapa talbaserade tjänster för en bredare publik. Acapela-Box är en onlinetjänst där vem som helst enkelt kan skapa ljudfiler med behagliga och och naturliga röster för en mängd olika ändamål. Om man exempelvis behöver en ljudfil till en PPT-presentation, ett talsvarsmeddelande eller bara en ljudversion av något textinnehåll, kopplar man upp sig till Acapela-Box, öppnar ett konto, skriver in texten/meddelandet, betalar och genererar ljudfilen. Tjänsten som är mycket enkel att använda erbjuder dessutom möjlighet att justera röstläget, talhastigheten samt uttalet av oregebundna ord. Tjänsten kommer att lanseras officiellt inom kort.

Acapela visar i sin monter även de nyligen lanserade tjänsterna:
› Acapela Voice as a Service - en innovativ molntjänst som  gör det enkelt att talsätta applikationer och tjänster online. Tjänsten har bland annat använts av reklambyråer i interaktiva webbkampanjer som fått stor uppmärksamhet för framstående annonsörer som easyJet, Nestlé, Lacoste och IT-Resurs.

› Acapela Kiosk - en tjänst som erbjuder tidningar och andra nyhetspublicister möjlighet att enkelt och effektivt skapa ljudversioner av textbaserat innehåll.

Acapela for iPhone – en lösning för iPhone-utvecklare som vill integrera tal av högsta kvalitet i sina iPhone-appar.

« Acapela satsar på forskning och utveckling för att ständigt förbättra kvaliteten på talsyntesen vilket öppnar dörrarna för nya användningsområden. Vi fokuserar på att skapa innovativa produkter och tjänster, online och offline, liksom nya affärsmodeller, för att kunna erbjuda våra naturliga röster till en så bred publik som möjligt, såväl privata användare som professionella utvecklare », säger Lars-Erik Larsson, VD för Acapela Group.

En annan trend på marknaden är den ökade efterfrågan på skräddarsydda röster från företag och organisationer som vill ha en egen exklusiv röst i överensstämmelse med företagets övriga profilering. Företaget kan särskilja sig från konkurrenterna och stärka varumärket genom att använda en unik röst som folk garanterat känner igen och förknippar med företaget/varumärket. Acapela Voice Factory heter Acapelas tjänst för detta ändamål. Några referenskunder är franska hotellkedjan Accor och svenska Banverket.

Acapelas portfölj utvecklas hela tiden och innehåller i dagsläget  25 språk och 50 olika röster, fler är på gång. Acapelas röster underlättar tillgängligheten till innehåll genom att talsätta tjänster och applikationer över hela världen inom vitt skilda områden. E-learningverktyg, ljudböcker och -tidningar,  mobilt Internet och molntjänster är exempel på nya områden som efterfrågar talsyntes.  Acapelas R&D-team jobbar hårt med ta fram framtidens syntesröster som kommer att kunna återge dialekter och känslor och i allt större utsträckning efterlikna den mänskliga rösten.

Presskontakt Acapela Group Sverige:
Monika Öman - Tel. +46 707 52 89 72 - monika.oman@acapela-group.com

Om Acapela Group www.acapela-group.se
Acapela Group, ledande i Europa inom röst- och talteknologi, utvecklar text-till-tal-lösningar som ger en röst åt textbaserat innehåll på upp till 25 olika språk. Med vår talsyntes kan du omvandla texter till verklighetstroget tal, antingen med någon av våra 50 standardröster av högsta kvalitet (HQ) eller med en exklusiv syntetisk röst.

Acapela tillgodoser alla typer av text-till-tal-behov, vare sig det gäller utveckling och integration av röster i olika tjänster och applikationer, användning och produktion av ljudfiler (online eller on demand) eller hjälpmedel med talfunktion för människor med särskilda behov. Acapela hjälper företag att skapa en ’röststrategi’, att stärka sin ljudprofilering och med hjälp av det talade ordet sprida information om företaget till marknaden för att skapa uppmärksamhet och ett starkt varumärke.