Accelerator Nordic AB

Accelerators dotterbolag OptoQ erhåller utökat patentskydd

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2007 13:38 CEST

(Aktietorget: ACCE B)

OptoQ, dotterbolag till Accelerator i Linköping AB, har för sin OBSQlip teknik (inkluderande dess tillämpning HemoQlip) erhållit patentskydd i ytterligare fem länder i Europa - i Tyskland, Storbritannien, Italien, Frankrike och Spanien.

- Det ökade patentskyddet är viktigt för att trygga marknadslanseringen av tekniken, säger Andreas Bunge, VD för Accelerator.

I sin primära applikation HemoQlip, används tekniken för mätning av blodparametrar med ljus direkt på blodslagen i dialysmaskiner. Projektet har sedan tidigare erhållit giltigt patentskydd i Sverige, och i dess applikation som HemoQlip för Hb-mätning licensieras av Fresenius, exkluderat USA/Kanada.

För ytterligare information kontakta Andreas Bunge på +46 70 824 25 25

Accelerator i Linköping AB är en koncern med aktivt ägande i ett antal utvecklingsintensiva företag inom området Life Science. Bland våra intressebolag finns Pledpharma AB som utvecklar läkemedel baserade på godkända PLED-derivat,, Synthetic MR AB som utvecklar analys- och avbildningsmetoder för syntetisk magnetröntgen, OPTOQ AB som marknadsför och säljer system och teknikplattformar för säker och kostnadseffektiv patientövervakning och Optovent AB som förädlar och kommersialiserar forskningsbaserade innovationer .Accelerator i Linköping AB är noterat på Aktietorget.

För vidare information, besök vår hemsida www.acceleratorab.se

OPTOQ AB är ett medicintekniskt företag som marknadsför och säljer system och teknikplattformar för säker och kostnadseffektiv patientövervakning. Företaget utvecklar ljusbaserad övervakningsteknik med fokus på icke-invasiv mätning av hemoglobin och andra fysiologiska parametrarför medicinsk diagnostik.

16 augusti 2007