Accent Equity Partners Aktiebolag

Accent och Nordic Capital förvärvar KappAhl

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 12:36 CEST

Kooperativa Förbundet (KF) säljer modekedjan KappAhl till Accent Equity Partners och Nordic Capital. Köpeskillingen uppgår till 1,95 miljarder kronor på skuldfri basis.

KappAhl är en av Sveriges ledande modekedjor med drygt 240 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen och omkring 3 300 anställda. Sedan starten 1953 har affärsidén varit att erbjuda prisvärt mode till många människor inriktad på en tydlig huvudmålgrupp - kvinnor i åldrarna 30-50 år med man och barn.

KappAhl har under de senaste åren vänt resultatutvecklingen genom att koncentrera verksamheten och sortimentet, fokusera på huvudmålgruppen och minska kostnaderna. 2003 omsatte KappAhl 3,8 miljarder kronor med ett rörelseresultat på 120 Mkr.

– Med försäljningen av KappAhl fullföljer KF den strategi som lades fast 2001 för att förändra KF från svagt och skuldsatt till ett starkt och skuldfritt förbund vars främsta uppgift är att stödja utveckling och förnyelse i den svenska konsumentkooperativa dagligvaruhandeln, säger Börje Fors, VD och koncernchef i KF.

– KappAhls nya ledningsteam har genomfört en imponerande omvandling av bolaget under de senaste åren, säger Jan Ohlsson, VD på Accent Equity Partners. Ännu har inte den fulla potentialen av detta arbete fått genomslag. Vi ser fram emot att få bidra till KappAhls vidare utveckling tillsammans med Nordic Capital och företagets ledning.

– Det här är bra för KappAhl och för våra kunder. Nu får vi möjlighet och kraft att växa på egna ben, säger Christian W. Jansson, VD i KappAhl

Konsumentkooperationens medlemmar utgör en stor och betydelsefull del av KappAhls kunder. Medlemskortet Coop MedMera kommer även fortsättningsvis att kunna användas i KappAhls butiker.

Affären förutsätter godkännande från konkurrensmyndigheterna i berörda länder (Sverige, Norge, Finland och Polen).